Absurdní konsekvence: Beckett a Berkeley
Absurdní konsekvence: Beckett a Berkeley
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99089Identifiers
Study Information System: 146595
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Hill, James
Referee
Wallace, Clare
Feldman, Matthew
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Literature
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
12. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Samuel Beckett|George Berkeley|ModernismusKeywords (English)
Samuel Beckett|George Berkeley|Modernism1 Abstrakt Samuel Beckett je dobře znám jako filosoficky orientovaný autor. Ve své tvorbě čerpá z řady filosofických děl, s jejichž pomocí vytváří znepokojivé obrazy a spletité texty, v nichž moderní myslitelé často spatřují vyjádření svých vlastních otázek a pochybností dotýkajících se samotných základu západního myšlení. Sám Beckett se však často zaměřuje na filosofy tvořící v sedmnáctém a osmnáctém století. Disertační práce zkoumá způsob, jímž Beckett dává nový význam názorům a metaforám významného filosofa, George Berkeleyho, a přetváří ranně novověké teorie v umělecká díla, která dodnes fascinují bezpočet diváků a myslitelů. Zkoumání Beckettových filosofických zdrojů hrálo významnou roli již v prvních kritických reflexích jeho díla. Mezi nejvýznamnější rané kritické studie patří práce Ruby Cohnové: "Philosophical Fragments in the Works of Samuel Beckett" (1964);1 Johna Fletchera: "Beckett and the Philosophers" (1965);2 či Edouarda Morot-Sira, "Samuel Beckett and Cartesian Emblems" (1976).3 Společným rysem těchto esejí, ale i ostatních kritických prací z daného období, je identifikace Beckettova myšlení s karteziánskou pozicí. Zvyšující se počet dostupných archivních materiálů - dopisů, poznámek či knih nalezených po Beckettově smrti nalezeny v jeho knihovně - přispěl významnou měrou k potvrzení faktu,...
Samuel Beckett has long been known as a philosophical author, who drew on philosophical work to create haunting images and intricate texts that are felt by later thinkers to express so well their own questioning of the foundations of Western thought. On the other hand, Beckett's own interests lay with philosophical writers of the 17th and 18th centuries. This thesis looks at the way Beckett infuses the tenets and metaphors of the 18th -century philosopher George Berkeley with new meanings that transform early modern theories into artistic works that continue to appeal to audiences and thinkers to this day. Research into Beckett's philosophical sources was an important subject from early Beckett criticism onwards. Significant early works include Ruby Cohn's "Philosophical Fragments in the Works of Samuel Beckett" (1964);1 John Fletcher's "Beckett and the Philosophers" (1965);2 and Edouard Morot-Sir, "Samuel Beckett and Cartesian Emblems" (1976).3 What is common to these essays and other research published at the time is the identification of Beckett's thinking with a Cartesian stance. The increasing amount of archive materials available to researchers, including letters, his personal notes, and the books left in his library after his death, has had a tremendous impact by showing that Descartes was...