The impact of electric vehicles on the automobile industry
Vliv elektrických vozidel na automobilový průmysl
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99017Identifiers
Study Information System: 191736
Collections
- Kvalifikační práce [17890]
Author
Advisor
Referee
Žigraiová, Diana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
12. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Elektrická vozidla, Automobilový průmysl, Bassův model difúze, Křížová elasticita poptávky, Regresní analýza, Analýza trendu, Korelační analýzaKeywords (English)
Electric vehicles, Automotive industry, Bass Diffusion Model, Cross elasticity of demand, Regression analysis, Trend analysis, Correlation analysisHlavním cílem této bakalářské práce je identifikovat aktuální a budoucí význam elektrických vozidel. Vedle globální situace zkoumá práce také vývoj v Číně, Evropě, Norsku a Spojených Státech. Ke zjištění budoucí pozice elektrických vozidel na automobilovém průmyslu byla použita analýza trendu a Bassův Model Difúze. Výsledky ukázaly, že v roce 2035 se podíl prodejů elektrických vozidel bude blížit hranici 50 % ve všech analyzovaných oblastí. Výjimkou je Norsko, kde je trh s elektrickými auty již rozvinut. Dále byla použita korelační analýza ke změření vztahu mezi prodeji elektrických vozidel a vozidel se spalovacím motorem. Bylo ukázáno, že korelace je relativně silná se stejným znaménkem. Prodeje jsou ovlivněny podobnými faktory. Navíc byla změřena korelace mezi prodeji elektrických vozidel a cenou benzinu. Koeficient vyšel pozitivně. Nakonec byla aplikovaná regresní analýza k vypočítání křížové elasticity poptávky mezi elektrickými vozidly a vozidly se spalovacím motorem. Bylo dokázáno, že tato vozidla jsou substituty. To znamená, že cena vozidel se spalovacím motorem ovlivňuje prodeje elektrických aut.
The main aim of this bachelor thesis is to identify the current and future importance of the electric vehicles. Apart from global situation, it also investigates the development in China, Europe, Norway and the U.S. To see the future position of electric vehicles on the automotive market, trend analysis and Bass Diffusion Model were used. The results showed that in the year 2035, the share of sales of electric vehicles will slowly approach a threshold of 50% in all analysed regions. The exception is Norway where the market of electric vehicles is already developed. Next, the correlation analysis was applied to measure the relationship between the sales of electric vehicles and internal combustion engine vehicles. It was shown that the correlation is relatively strong with the same direction. The sales are influenced by similar factors. Furthermore, the correlation analysis was used to detect the relationship between the sales of electric vehicles and price of gasoline. The coefficient was positive. At the end, the regression analysis was applied to measure the cross elasticity of demand between electric and internal combustion engine vehicles. It was proved that these vehicles are substitutes. That means that the price of internal combustion engine vehicle can affect the sales of electric vehicles.