Kvantitativní a kvalitativní rozbor spojek ve vybrané dětské literatuře
Quantitative and qualitative analysis of the conjuctions in the selected children's literature
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98953Identifiers
Study Information System: 135848
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Adam, Robert
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
spojky, víceslovné spojovací výrazy, Deník malého poseroutky, SKRIPT2012, SCHOLA2010, výskytKeywords (English)
conjuction, multiworded conjunction, Diary of a Wimpy kid, SKRIPT2012, SCHOLA2010, occurrenceV diplomové práci nastiňuji situaci týkající se spojek ve školním prostředí a v knihách Jeffa Kinneyho Deníky malého poseroutky. Snažím se zjistit v jakém jazykovém prostředí (opět omezeném pouze na spojky a víceslovné spojovací výrazy) se pohybuje fiktivní žák páté třídy. Zkoumám spojky užívané v nejčtenějších knihách pro děti od 8 let, ve vybrané učebnici Moje vlast je v Evropě, v mluvených projevech během vyučovacích hodin (korpus SCHOLA2010) a v textech, které produkují žáci ZŠ, žáci mezi 10-11 lety a žáci 5.třídy ZŠ (korpus SKRIPT2012). Analyzuji taky užití spojek na začátku věty a užití víceslovných spojovacích výrazů. Většina mé práce se zaměřuje na kvantitativní rozbor situace. V diplomové práci jsem zjistila, že mnou vybraná učebnice obsahovala (přes vysoký podíl souvislých textů) jen velmi úzkou škálu spojek. V polovině případů se jednalo o "a". V učebních textech se vyskytovaly téměř jen spojky "a", "i" a "nebo". V knihách Jeffa Kinneyho byla už škála širší. I když se autor snaží o autentický text 11letého pisatele, užívá (autor nebo překladatelka) trochu odlišné spojky než samotní čeští žáci. Velké procento spojek tvoří víceslovné spojovací výrazy. Nejčastější spojky se ale v textech žáků i Jeffa Kinneyho kryjí: "a", "že" a "ale". Zajímavé zjištění je, že v mluvených projevech v rámci...
This thesis describe distribution of conjunction in the first seven books "Diary of a Wimpy kid". It compare and analyse those conjunctions with its usage in school lessons (through one part of a Czech national corpus - SCHOLA2010) and with text from students (through a corpus SKRIPT2012). I compare also the situation with conjunctions distribution in the textbook for 5th grade students named More vlast je v Evropě. It also research how and which one of multiword conjunction are in these texts used. It also shows, which conjunctions are used like a first member of the sentence. This thesis may analyse, which conjunctions hears, reads and uses a fictitious 5th grade student. It should be connected with a school. This thesis ignore a language situation in the family and medial communication. Analysed books may enrich students vocabulary, because it contents huge number of multiword conjunction. The most used conjunctions in books and students text are "a", "že" and "ale". The textbook contains huge number of "a" and "i".