Využití dramatické výchovy a osobnostně-sociálního rozvoje u dětí ve věku 5 - 7 let
Use of Drama Education and Personal-social Development with Children of age 5 - 7
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98432Identifiers
Study Information System: 186513
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Ferklová, Alžběta
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dramatická výchova, osobnostně-sociální rozvoj, dítě ve věku 5 - 7 let, sociální a emoční zralost dítěte ve věku 5 - 7Keywords (English)
Drama Education, Personal-social Development, Children of age 5 -7, Social and Emotional Maturity Children aged 5 - 7 yearsTato bakalářská práce řeší, zdali vhodně vytvořené lekce dramatické výchovy pomohou zlepšit sociální problém ve skupině dětí navštěvujících mateřskou školu. Jedná se o nepřijetí problematického chlapce skupinou. Jeho chování v ostatních dětech vyvolávalo strach. Cílem práce je zlepšit vzniklou situaci v kolektivu a to prostřednictvím lekcí dramatické výchovy se skupinou nejstarších dětí. K vyhodnocení cíle jsem použila reflexe z lekcí, pozorování, ale také dotazníkové šetření, jehož respondenti byli učitelé. Z dotazníků vyplynulo, že ke zlepšení situace a odbourání strachu došlo u většiny dětí ze skupiny. Ačkoli zde hrálo roli více faktorů jako dlouhá doba od adaptace chlapce a pedagogické intervence, osobní asistent chlapce a jiné. Výsledky této práce jsou důkazem toho, že dramatická výchova nejen rozvíjí osobnost a spojuje skupinu, ale její dopad je mnohem větší, než kam učitel dohlédne.
This bachelor thesis is focusing on whether carefully planned drama lessons can improve a social problem in a group of children attending kindergarten. It describes a problem of non- acceptance of a problematic boy by his peers. His behaviour evokes fear in other children. The subject of this thesis is to improve the situation by means of drama lessons with a group of older children. To evaluate the goal, I used reflection from lessons, observations and also a questionnaire surveys in which teachers were the respondents. The outcome from the questionnaires were positive, the situation improved and the majority of children in the group lost their sense of fear towards the problematic child. Of course several additional factors played a role in his behaviour such as the total duration of the boy's adaptation, pedagogical intervention, personal assistant to the boy, as well as others. The results of this work are clear evidence that dramatic education not only develops personality that helps bring together the group, but its impact is also much larger than teachers could imagine.