Pedagogika jógy vzhledem ke zdraví populace se zaměřením na rotační polohy a jejich přínos pro fyzioterapii.
Pedagogy of yoga with regard to population health: a focus on rotational positions and their contribution to physiotherapy.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98005Identifiers
Study Information System: 186910
Collections
- Kvalifikační práce [8927]
Author
Advisor
Referee
Stupková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physiotherapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
jóga, rotační pozice (rotační ásany), rotace páteřeKeywords (English)
yoga, rotation position (rotation asanas), spine rotationNázev: Pedagogika jógy vzhledem ke zdraví populace se zaměřením na rotační polohy a jejich přínos pro fyzioterapii. Cíle: Cílem práce je v teoretické části stručně shrnout obecné poznatky příznivého vlivu jógy zejména na pohybový aparát člověka a následně se zaměřit na detailní popis rotačních pohybů nejen z hlediska jógové praxe, ale i z anatomicko-kineziologického (fyzioterapeutického) pohledu. Dále popsat tři vybrané jógové polohy (Bháradvádžásana, Maríčjásana, Parivrtta trikonasana) na základě literatury zabývající se praktikováním jógových ásan. V praktické části je cílem zhodnotit diskrepance mezi teorií a praxí a současně kvalitu poskytovaných jógových lekcí vzhledem ke zdraví populace. Případné diskrepance zhodnotit z pohledu fyzioterapeuta. Metody: Jedná se o deskriptivní teoreticko-empirický typ výzkumu. Použité metody sběru dat byly - rešeršní průzkum, pozorování, rozhovor. Výsledky: Diskrepance mezi teoretickým popisem uvedeným v literatuře a provedením v praxi byly přítomny. Bylo také potvrzeno, že rotační pozice byly součástí všech navštívených lekcí jógy. Předpoklad, že lektoři znají zdravotní stav svých cvičenců, se nepotvrdil. Třináct lektorů z dvaceti bylo obeznámeno s aktuálním zdravotním stavem cvičících lidí. Pouze tři z dvaceti lektorů jógy měli zdravotnické vzdělání. Klíčová...
Title: Pedagogy of yoga with regard to population health: a focus on rotational positions and their contribution to physiotherapy. Objectives: The aim of the thesis is to briefly summarize the general knowledge of the positive influence of yoga on the human musculoskeletal apparatus, and then to focus on the description of the rotation movements, consdiering both terms of yoga practice and the anatomical- kinesiological (physiotherapeutic) point of view. Three selected yoga positions will be examined; Bharadvádžásana, Maríčjásana and Parivrtta trikonasana, based on literature dealing with the practice of yoga asanas. In the practical section, the discrepancies between theory and practice will be evaluated, as well as the quality of yoga provided during the lessons in relation to population health. These discrepancies will be assessed from the perspective of a physiotherapist. Methods: It is a descriptive theoretical-empirical type of research. The methods used to collect data were - search research, observation, interview. Results: Discrepancies between the theoretical description in the literature and practice have been present. It was also confirmed that the rotational positions were part of all the attended yoga lessons. The assumption that the lecturers know the health of their trainees has not...