Aktuální metody výuky počátečního čtení (se specifickým > zaměřením na metodu SFUMATO)
Actual Methods of Elementary Reading ( a specific interest - Sfumato Method)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97831Identifikátory
SIS: 188281
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ronková, Jolana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
učitel, žák, metody výuky, elementární čtení, metodika SfumatoKlíčová slova (anglicky)
teacher, pupil, teaching methods, elementary reading, methodology SfumatoJako téma své diplomové práce jsem si vybrala Aktuální metody výuky počátečního čtení (se specifickým zaměřením na metodu SFUMATO). V teoretické části práce se věnuji problematice čtenářské gramotnosti v oblasti preprimárního i primárního vzdělávání. Dále popisuji dělení a vývoj metod z historického hlediska. Další kapitoly jsou věnovány nejpoužívanějším metodám výuky elementárního čtení v současnosti. Podrobněji jsem se pokusila popsat méně známou metodiku Sfumato. Praktickou část své diplomové práce jsem pojala jako výzkumnou sondu do výuky pomocí metodiky Sfumato a porovnání s kontrolními skupinami, u kterých je k výuce elementárního čtení použita analyticko-syntetická metoda a genetická metoda. Z výsledků mé práce vyplývá, že metodika Sfumato může být pro děti i žáky přínosná a může pomoci v předcházení nežádoucím čtecím návykům.
As a topic of my thesis I chose Current Methods of Teaching of Initial Reading (with a specific focus on the SFUMATO method). In the theoretical part I deal with the issue of reading literacy in pre-primary and primary education. I also describe the division and development of methods from a historical point of view. Further chapters are devoted to the most used methods of elementary reading teaching at present. In more detail I tried to describe the less well-known methodology of Sfumato. The practical part of my diploma thesis was used as a research probe in teaching using the Sfumato methodology and comparison with control groups in which the analytic-synthetic method and the genetic method are used to teach elementary reading. The results of my work show that the Sfumato methodology can be beneficial for both children and pupils and can help in avoiding unwanted reading habits.