Show simple item record

dc.contributor
dc.contributor.authorŠmejkalová, Martina
dc.date.accessioned2018-05-28T11:05:28Z
dc.date.available2018-05-28T11:05:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1805–367X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/97371
dc.description.abstractČlánek se věnuje slovním úlohám v matematice z lingvistického hlediska. V první části klade diskusníotázky nad jazykovou podobou konkrétní matematické úlohy z mezinárodního šetření TIMSS2007. V druhé části představuje cíl článku, kterým je (a) ujasnit si motivaci a metodologická východiskazkoumání a (b) nastínit další možnosti výzkumu. Dále shrnuje dostupnou literaturu týkajícíse tématu a konstatuje, že dané téma je v České republice prozatím prakticky neprobádané. V následujícíkapitole stručně charakterizuje slovní úlohy a věnuje pozornost také jejich analýze z historickéhohlediska a z hlediska vývoje jazyka. Konstatuje, že dříve slovní úlohy tematicky ve značné mířerozvíjely i tzv. finanční gramotnost žáků. Závěrem se věnuje stručnému vymezení nejdůležitějšíchlingvistických parametrů současných slovních úloh.cs_CZ
dc.description.abstractThe article deals with mathematical word problems from a linguistic point of view. The first part discussesthe language of certain mathematical tasks based on the international inquiry TIMSS 2007.The second part introduces the aims of the article, which are: a) to clarify methodological grounds ofthe research and b) to outline possibilities for further research. The next part summarises availableliterature related to the topic and states that in the Czech Republic the topic is basically unexplored.The subsequent chapter briefly characterizes word problems and focuses on their analysis from thehistorical point of view and from the point of view of language development. The article states thatin the past word problems largely extended the so-called financial literacy of the students. In conclusion,the article engages in brief definition of the most important linguistic parameters of contemporarymathematical word problems.en_US
dc.formatpdf
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.sourceNová čeština doma a ve světě, 2017, 1, 74-82
dc.source.urihttps://ncds.ff.cuni.cz
dc.subjectvyučování českému jazykucs_CZ
dc.subjectmatematické slovní úlohycs_CZ
dc.subjectlingvistická analýzacs_CZ
dc.subjectčtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectCzech language teachingen_US
dc.subjectmathematical word problemsen_US
dc.subjectlinguistic analysisen_US
dc.subjectreading literacyen_US
dc.titleJazyk matematiky v slovních úlohách jako ve specifickém typu didaktického komunikátucs_CZ
dc.typeVědecký článekcs_CZ
dc.typeResearch Articleen_US
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage74
dc.description.endPage82
dcterms.isPartOf.nameNová čeština doma a ve světěcs_CZ
dcterms.isPartOf.journalYear2017
dcterms.isPartOf.journalVolume2017
dcterms.isPartOf.journalIssue1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV