Politeness strategies in foreign students' written requests
Zdvořilostní strategie v písemných žádostech zahraničních studentů
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/95318Identifikátory
SIS: 192258
Kolekce
- Kvalifikační práce [23093]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šaldová, Pavlína
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
29. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
teorie zdvořilosti|zachování tváře|požadavek|explicitní zdvořilost (negativní a pozitivní)|implicitní zdvořilost|přímost požadavkuKlíčová slova (anglicky)
politeness theory|face management|request|on-record politeness (negative and positive)|off-record politeness|directness of requesti Abstrakt Diplomová práce zkoumá zdvořilostní strategie, které rodilí a nerodilí mluvčí anglického jazyka využívají v písemných žádostech adresovaných fakultě. Požadavky ze své podstaty zahrnují tvář ohrožující jednání (tzv. Face threatening acts), a vyžadují tak určitou formu zdvořilosti. Práce vychází z teoretickéko rámce Face managementu Brownové a Levinsona (1987). Empirická část srovnává strategie explicitní (negativní a pozitivní) a implicitní zdvořilosti a míru přímosti požadavků (Blum-Kulka, 1987), obsažených ve dvou stech emailových zprávách britských a irských, německých a francouzských studentů. Analýza ukázala, že národnost / rodný jazyk do určité míry určuje volbu zdvořilostních strategií, zatímco pohlaví studentů mělo vliv na míru přímosti požadavků. Kompletní přehled zkoumaných emailů je uveden v příloze. Klíčová slova teorie zdvořilosti, zachování tváře, požadavek, explicitní zdvořilost (negativní a pozitivní), implicitní zdvořilost, přímost požadavku
i Abstract The MA thesis examines the politeness strategies which native speakers and non-native speakers of English employ in written English requests addressed to the faculty. The requests represent by nature the category of Face threatening acts and require a certain level of politeness. The account of politeness is based on the Face management theoretical framework by Brown and Levinson (1987). The empirical part compares on-record (positive and negative) and o↵-record politeness strategies and the level of directness (Blum-Kulka, 1987) comprised in two hundred email messages sent by students of British and Irish, German, and French nationality. The analysis discovered that the nationality/native language is to some extent a determinative feature in the choice of politeness strategies, while the gender of the student influences the level of directness of the request. The Appendix contains the full sample of examined emails. Keywords politeness theory, face management, request, on- record politeness (negative and positive), o↵-record politeness, directness of request