Hodnocení změn dělby přepravní práce v souvislosti s výstavbou vysokorychlostní trati Praha-Brno
Assessment of Changes of the Modal Split in Connection with the Construction of High Speed Railway Prague-Brno
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94920Identifiers
Study Information System: 174569
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Kvizda, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
2. 2. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dělba přepravní práce, dopravní chování cestujících, hodnota času cestujících, konkurenceschopnost železnice, vysokorychlostní železniceKeywords (English)
modal split, travel behaviour, the value of travel time savings, competitiveness of railways, high speed railwayPředkládaná diplomová práce se zabývá hodnocením změn dělby přepravní práce v souvislosti s výstavbou vysokorychlostní trati Praha-Brno. Práce se zaměřuje na širší souvislosti dvou teoretických konceptů v dopravních výzkumech: vzorců dopravního chování a hodnoty cestovního času. Sběr dat proběhl formou osobních rozhovorů tazatele s respondentem pomocí papírových dotazníků. Pro hlubší analýzu bylo využito nástroje kontingenční tabulky. Z nasbíraných dat bylo zjištěno, že ekonomicky aktivní lidé z autobusů a vlaků mají vyšší hodnotu cestovního času než studenti. Mezi uživateli automobilů je nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím volbu dopravního módu rychlost, u respondentů z autobusů je to cena a u cestujících ve vlacích možnost práce/odpočinku během cesty. Za předpokladu snížení cestovní doby mezi Prahou a Brnem na cca 1 hodinu a současně zachování ceny jízdného na cca 200 Kč má vysokorychlostní železniční spojení u stávajících cestujících potenciál generovat častější cesty. Klíčová slova: dělba přepravní práce, dopravní chování cestujících, hodnota času cestujících, konkurenceschopnost železnice, vysokorychlostní železnice
The aim of this diploma thesis is to discuss the assessment of changes of the modal split in connection with the construction of high speed railway Prague-Brno. Thesis is aimed on wider context of two theoretical concepts in transportation researches: travel behaviour and the value of travel time. Data collection took place in the form of "Paper and Pencil Interview" method. For a deeper analysis was used the Pivot Table tools. From the collected data was found that economically active people from coaches and trains have higher travel time than students. Among cars users the most important factor influencing the choice of traffic mode is the speed, for coach users it is price and for train users the posibility of work/rest during the journey. Assuming a reduction of travel time between Prague and Brno for about 1 hour while keeping the fare price about CZK 200, high-speed rail connections has the potential to generate more frequent journeys among existing passengers. Keywords: modal split, travel behaviour, the value of travel time savings, competitiveness of railways, high speed railway