Vnímání studia na Vysoké škole ekonomické v Praze v období normalizace jejími tehdejšími studenty
Students view of their former studies on Prague's University of Economics during the period of so-called normalization in Czechoslovakia
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94780Identifikátory
SIS: 178212
Kolekce
- Kvalifikační práce [6713]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Houda, Přemysl
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Orální historie - soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Pracoviště Orální historie - soudobých dějin
Datum obhajoby
30. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Ekonomie, Ideologie, Normalizace, VŠE, Vysoké školství, Komunismus, ČeskoslovenskoKlíčová slova (anglicky)
Economics, Ideology, Normalization, University of Economics Prague, University Studies Communism, CzechoslovakiaV této diplomové práci jsem zanalyzoval vnímání bývalých studentů pražské VŠE svých vysokoškolských studií v období normalizace. Cíl práce byl zjistit, jak moc se tehdejší studium odlišovalo od toho současného. Důraz pak byl kladen především na výuku ekonomických věd. Zkoumán byl nejen teoretický styl a způsob výuky oboru ekonomie, ale i rovina ideologická. Výsledná interpretace pak měla ukázat, zdali je pravdivé obecné laické tvrzení poukazující na skutečnost, že studium ekonomie v období normalizace bylo ideologicky zmanipulované a absolutně nekorespondující s v současnosti vyučujícími ekonomickými směry. V této práci jsem také zodpověděl otázku, zda studenty tehdy vynaložené úsilí v rámci případného politicky a ideologicky indoktrinovaného studia lze prakticky aplikovat v současném zaměstnání, které je spojeno s již odlišným politickým režimem, či nikoliv. Ačkoliv tato studie potvrzuje, na základě narativního vyprávění bývalých studentů a pedagogů, poměrně značný výskyt ideologie ve výuce pražské VŠE, nelze však v žádném případě mluvit o jakémkoliv popírání odbornosti ekonomických a jiných specializovaných věd na VŠE. Ideologicky provázané předměty byly tedy sice nutným, avšak pouze minoritním doplňkem celkově vysoce ceněného a odborně zaměřeného studia VŠE. KLÍČOVÁ SLOVA Ekonomie, Ideologie,...
In this diploma thesis I have analyzed the view of University of Prague's former students towards their studies in the so called normalization era in Czechoslovakia. The aim of this study was to discover how much different were the former studies compared to the current ones. The accent was pointed primarily on economic sciences. Apart from the theoretical economical education was also the ideological way of education influence analyzed. The result of such analysis should then answer the question whether the education during the normalization period was entirely ideologically manipulated and totally uncorresponding with the today's education of economics, as many laics believe, or not. I have also uncovered the fact whether the former indoctrinated education can be practically applied by former students in their current laissez fair oriented employment. Although this study confirms, based on former students and educators narratives, relatively significant occurrence of communism ideology in university's education as a whole, the professionalism of purely economic oriented sciences at VŠE though, cannot be disclaimed. Ideologically affected subjects were therefore necessary, but at the same time they were only a partial complement of the highly valuable scientific economical education at University...