Studijní neúspěšnost z pohledu veřejných vysokých škol
Dropout in higher education from perspective of public universities
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94708Identifikátory
SIS: 179250
Katalog UK: 990021728780106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fliegl, Tomáš
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Veřejná a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
29. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
studijní neúspěšnost, veřejné vysoké školy, příčiny, opatření, vliv veřejných politikKlíčová slova (anglicky)
dropout, public universities, causes, measures, impact of public policiesDiplomová práce se zabývá studijní neúspěšností na veřejných vysokých školách v České republice. Hlavním cílem bylo zjistit, jak na stále rostoucí studijní neúspěšnost pohlíží samotné vysoké školy, na základě čeho se postoje vysokých škol liší, jak velkou pozornost školy věnují studijní neúspěšnosti ve svých výročních zprávách a dlouhodobých záměrech a jaký vliv mají na školy národní či nadnárodní politiky. Odpovědi na výzkumné otázky byly získány pomocí analýzy sekundárních dat (literatury, výzkumů, veřejně politických dokumentů, výročních zpráv a dlouhodobých záměrů vysokých škol) a analýzy primárních dat (expertních polostrukturovaných rozhovorů se zástupci vysokých škol, semináře týkající se studijní neúspěšnosti, odborné praxe na MŠMT). Z analýzy dat vyšlo najevo, že pro většinu vysokých škol je studijní neúspěšnost problém, jelikož každým rokem stoupá. Velká většina z nich ale na studijní neúspěšnost pohlíží skrze pragmatický pohled a to zejména v důsledku systému financování. Na školy dále působí několik dalších vnějších a vnitřních faktorů, které mají vliv na jejich chování a postoje vůči studijní neúspěšnosti, ale zmíněný pragmatický pohled je zcela zásadní.
This master thesis deals with the dropout in higher education at public universities in the Czech Republic. Main goal was to gain a perspective, how public universities look at the rising dropout, on which bases the attitudes of universities differ, how great attention the universities pay to dropout in their annual reports and long-term goals and which impact it has with respect to national and international policies. Answers to research questions were obtained firstly by analyzing of the secondary data (literature, research, public policy documents, annual reports and long-term goals of public universities) and secondly by analyzing of the primary data (expert semi-structured interviews with representatives of public universities, seminars on the dropout in higher education, internship at the Ministry of education, youth and sports). The outcome of the data analysis shows that dropout is a significant problem for the most of public universities because it has a growing trend year by year. Most of them see the dropout through the pragmatic perspective due to financing of public universities. Many others external and internal factors have impact on behavior and attitude towards to the dropout in higher education, yet pragmatic perspective seems to be essential.
