Sólová akordeonová literatura českých autorů vzniklá po roce 1960 a její pedagogické vyústění
Literature of the solo accordion by Czech authors post 1960 and its pedagogical outcome
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93601Identifiers
Study Information System: 133175
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Douša, Eduard
Meisl, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Musical Theory and Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
akordeon, čeští skladatelé, soudobá hudba, sólové skladby, původní literaturaKeywords (English)
accordion, Czech composers, contemporary music, solo compositions, original literatureDisertační práce se zabývá českými skladateli, kteří komponovali pro nástroj akordeon sólové skladby. Tyto skladatele řadí do jednotlivých skladatelských generací od autorů nejdříve narozených, až po ty nejmladší. Skladatelé jsou krátce představeni a u každého z nich jsou uvedeny skladby pro sólový akordeon, které napsali společně s charakteristikou jednotlivých skladeb a okolnostmi jejich vzniku. Dále disertační práce uvádí chronologický vývoj českých sólových akordeonových skladeb od jejich počátku až do současnosti. Zabývá se i výukou akordeonu v rámci českého školství. Velice důležitou součástí práce je vyhodnocení výzkumu - dotazníku adresovanému pedagogům akordeonu na českých konzervatořích, který provedl sondu do současné situace výuky tohoto nástroje a využití akordeonových skladeb ve výuce. Práce by měla být přínosem pro pedagogy akordeonu v České republice a měla by pomoci v jejich orientaci v původní akordeonové literatuře.
This dissertation work is concerned with Czech composers who composed for the solo accordion. These composers cover a range of individual generations of composition from the earliest born through to the youngest. There is a brief introduction to each composer along with their compositions for solo accordion including the characteristics of each individual composition and the circumstances of their creation. The dissertation work then presents the chronological development of Czech compositions for the solo accordion from the very beginning up to the present. It is also focuses on the teaching of the accordion within the context of the Czech education system. A very important part of this work is the evaluation of a survey conducted in the form of a questionnaire addressing teachers of the accordion at Czech conservatoires which was a probe into the current situation regarding the teaching of this instrument and the utilization of compositions for the accordion for teaching. This work should profit pedagogy of the accordion in the Czech Republic and should assist in its orientation with regards to the original literature for the accordion.