Show simple item record

Literature of the solo accordion by Czech authors post 1960 and its pedagogical outcome
dc.contributor.advisorBezděk, Jiří
dc.creatorDlouhý, Radek
dc.date.accessioned2020-11-26T20:43:24Z
dc.date.available2020-11-26T20:43:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93601
dc.description.abstractThis dissertation work is concerned with Czech composers who composed for the solo accordion. These composers cover a range of individual generations of composition from the earliest born through to the youngest. There is a brief introduction to each composer along with their compositions for solo accordion including the characteristics of each individual composition and the circumstances of their creation. The dissertation work then presents the chronological development of Czech compositions for the solo accordion from the very beginning up to the present. It is also focuses on the teaching of the accordion within the context of the Czech education system. A very important part of this work is the evaluation of a survey conducted in the form of a questionnaire addressing teachers of the accordion at Czech conservatoires which was a probe into the current situation regarding the teaching of this instrument and the utilization of compositions for the accordion for teaching. This work should profit pedagogy of the accordion in the Czech Republic and should assist in its orientation with regards to the original literature for the accordion.en_US
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá českými skladateli, kteří komponovali pro nástroj akordeon sólové skladby. Tyto skladatele řadí do jednotlivých skladatelských generací od autorů nejdříve narozených, až po ty nejmladší. Skladatelé jsou krátce představeni a u každého z nich jsou uvedeny skladby pro sólový akordeon, které napsali společně s charakteristikou jednotlivých skladeb a okolnostmi jejich vzniku. Dále disertační práce uvádí chronologický vývoj českých sólových akordeonových skladeb od jejich počátku až do současnosti. Zabývá se i výukou akordeonu v rámci českého školství. Velice důležitou součástí práce je vyhodnocení výzkumu - dotazníku adresovanému pedagogům akordeonu na českých konzervatořích, který provedl sondu do současné situace výuky tohoto nástroje a využití akordeonových skladeb ve výuce. Práce by měla být přínosem pro pedagogy akordeonu v České republice a měla by pomoci v jejich orientaci v původní akordeonové literatuře.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectaccordionen_US
dc.subjectCzech composersen_US
dc.subjectcontemporary musicen_US
dc.subjectsolo compositionsen_US
dc.subjectoriginal literatureen_US
dc.subjectakordeoncs_CZ
dc.subjectčeští skladatelécs_CZ
dc.subjectsoudobá hudbacs_CZ
dc.subjectsólové skladbycs_CZ
dc.subjectpůvodní literaturacs_CZ
dc.titleSólová akordeonová literatura českých autorů vzniklá po roce 1960 a její pedagogické vyústěnícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-14
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId133175
dc.title.translatedLiterature of the solo accordion by Czech authors post 1960 and its pedagogical outcomeen_US
dc.contributor.refereeDouša, Eduard
dc.contributor.refereeMeisl, Jan
dc.identifier.aleph002163236
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHudební teorie a pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineMusical Theory and Educationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební teorie a pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enMusical Theory and Educationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce se zabývá českými skladateli, kteří komponovali pro nástroj akordeon sólové skladby. Tyto skladatele řadí do jednotlivých skladatelských generací od autorů nejdříve narozených, až po ty nejmladší. Skladatelé jsou krátce představeni a u každého z nich jsou uvedeny skladby pro sólový akordeon, které napsali společně s charakteristikou jednotlivých skladeb a okolnostmi jejich vzniku. Dále disertační práce uvádí chronologický vývoj českých sólových akordeonových skladeb od jejich počátku až do současnosti. Zabývá se i výukou akordeonu v rámci českého školství. Velice důležitou součástí práce je vyhodnocení výzkumu - dotazníku adresovanému pedagogům akordeonu na českých konzervatořích, který provedl sondu do současné situace výuky tohoto nástroje a využití akordeonových skladeb ve výuce. Práce by měla být přínosem pro pedagogy akordeonu v České republice a měla by pomoci v jejich orientaci v původní akordeonové literatuře.cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation work is concerned with Czech composers who composed for the solo accordion. These composers cover a range of individual generations of composition from the earliest born through to the youngest. There is a brief introduction to each composer along with their compositions for solo accordion including the characteristics of each individual composition and the circumstances of their creation. The dissertation work then presents the chronological development of Czech compositions for the solo accordion from the very beginning up to the present. It is also focuses on the teaching of the accordion within the context of the Czech education system. A very important part of this work is the evaluation of a survey conducted in the form of a questionnaire addressing teachers of the accordion at Czech conservatoires which was a probe into the current situation regarding the teaching of this instrument and the utilization of compositions for the accordion for teaching. This work should profit pedagogy of the accordion in the Czech Republic and should assist in its orientation with regards to the original literature for the accordion.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV