Vzdělanostní mobilita v období expanze českého vysokoškolského systému - role ekonomických zdrojů rodiny
Educational Mobility During the Period of Expansion of Czech Tertiary Educational System - The Role of Economic Resources of the Family
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93280Identifiers
Study Information System: 153938
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Německý, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Historical Sociology
Department
Department of Historical Sociology
Date of defense
6. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce si klade za cíl prozkoumat vývoj procesu získávání vzdělání a zprostředkovaně i sociální mobility v postkomunistické České republice, zejména v období expanze českého vysokoškolského systému. V souvislosti s politickou změnou po roce 1989 a následnou transformací ekonomiky sovětského typu na tržní ekonomiku kapitalistickou došlo k nárůstu vlivu ekonomického kapitálu ve společnosti. Ekonomický kapitál hraje důležitou roli také v procesu sociální mobility, resp. dosahování vzdělání. Za peníze je možné koupit řadu věcí, jako jsou knihy, výpočetní technika nebo přístup do řady kroužků a zájmových skupin. Všechny tyto věci mají šanci pozitivně ovlivnit studijní dráhu potomka. V poslední instanci lze za peníze koupit prostřednictvím školného přístup ke vzdělání. Zároveň nedostatek finančního kapitálu rodiny může být překážkou pro pokračování studia potomků a často tvoří prostředí toxické pro rozvoj vlastností nutných pro úspěšnou studijní dráhu. Ačkoli je státní školství v ČR ze zákona zdarma, domnívám se, že ekonomický kapitál hraje ve vzdělávání důležitou roli a že je nutné se ptát jakou a jak významnou. K tomu využívám v analytické části této práce statistickou metodu binární logistické regrese, která umožňuje zodpovědět otázky o významnosti vlivu ekonomického kapitálu na dosahování...
This thesis aims to examine the development of the process of acquiring education, and implicitly also social mobility, in the post-communist Czech Republic, particularly during the period of expansion of Czech tertiary educational system. In the context of the political change after 1989 and the subsequent transformation of the Soviet-type economy to a capitalist market economy, the influence of economic capital in society increased. Economic capital also plays an important role in the process of social mobility and acquiring education. Money can buy many things, such as books, computer technology, or access to a variety of leisure activities and hobbies. All of these things can positively influence a child's academic path. In the last instance, money can buy access to education through school fees. At the same time, the lack of financial capital of the family can be an obstacle to the continuation of a child's studies and can often create a toxic environment for the development of personal qualities that are necessary for a successful academic path. Even though public education in the Czech Republic is free of charge, I believe that economic capital plays an important role in achieving education and that it is essential to ask what role and how important it is. To this end, I use the statistical...