Show simple item record

Educational Mobility During the Period of Expansion of Czech Tertiary Educational System - The Role of Economic Resources of the Family
dc.contributor.advisorŠafr, Jiří
dc.creatorMüller, Václav
dc.date.accessioned2017-11-15T10:57:46Z
dc.date.available2017-11-15T10:57:46Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93280
dc.description.abstractThis thesis aims to examine the development of the process of acquiring education, and implicitly also social mobility, in the post-communist Czech Republic, particularly during the period of expansion of Czech tertiary educational system. In the context of the political change after 1989 and the subsequent transformation of the Soviet-type economy to a capitalist market economy, the influence of economic capital in society increased. Economic capital also plays an important role in the process of social mobility and acquiring education. Money can buy many things, such as books, computer technology, or access to a variety of leisure activities and hobbies. All of these things can positively influence a child's academic path. In the last instance, money can buy access to education through school fees. At the same time, the lack of financial capital of the family can be an obstacle to the continuation of a child's studies and can often create a toxic environment for the development of personal qualities that are necessary for a successful academic path. Even though public education in the Czech Republic is free of charge, I believe that economic capital plays an important role in achieving education and that it is essential to ask what role and how important it is. To this end, I use the statistical...en_US
dc.description.abstractTato práce si klade za cíl prozkoumat vývoj procesu získávání vzdělání a zprostředkovaně i sociální mobility v postkomunistické České republice, zejména v období expanze českého vysokoškolského systému. V souvislosti s politickou změnou po roce 1989 a následnou transformací ekonomiky sovětského typu na tržní ekonomiku kapitalistickou došlo k nárůstu vlivu ekonomického kapitálu ve společnosti. Ekonomický kapitál hraje důležitou roli také v procesu sociální mobility, resp. dosahování vzdělání. Za peníze je možné koupit řadu věcí, jako jsou knihy, výpočetní technika nebo přístup do řady kroužků a zájmových skupin. Všechny tyto věci mají šanci pozitivně ovlivnit studijní dráhu potomka. V poslední instanci lze za peníze koupit prostřednictvím školného přístup ke vzdělání. Zároveň nedostatek finančního kapitálu rodiny může být překážkou pro pokračování studia potomků a často tvoří prostředí toxické pro rozvoj vlastností nutných pro úspěšnou studijní dráhu. Ačkoli je státní školství v ČR ze zákona zdarma, domnívám se, že ekonomický kapitál hraje ve vzdělávání důležitou roli a že je nutné se ptát jakou a jak významnou. K tomu využívám v analytické části této práce statistickou metodu binární logistické regrese, která umožňuje zodpovědět otázky o významnosti vlivu ekonomického kapitálu na dosahování...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleVzdělanostní mobilita v období expanze českého vysokoškolského systému - role ekonomických zdrojů rodinycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-06
dc.description.departmentPracoviště Historické sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Historical Sociologyen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId153938
dc.title.translatedEducational Mobility During the Period of Expansion of Czech Tertiary Educational System - The Role of Economic Resources of the Familyen_US
dc.contributor.refereeNěmecký, Marek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorical Sociologyen_US
thesis.degree.disciplineHistorická sociologiecs_CZ
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistorical Sociologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce si klade za cíl prozkoumat vývoj procesu získávání vzdělání a zprostředkovaně i sociální mobility v postkomunistické České republice, zejména v období expanze českého vysokoškolského systému. V souvislosti s politickou změnou po roce 1989 a následnou transformací ekonomiky sovětského typu na tržní ekonomiku kapitalistickou došlo k nárůstu vlivu ekonomického kapitálu ve společnosti. Ekonomický kapitál hraje důležitou roli také v procesu sociální mobility, resp. dosahování vzdělání. Za peníze je možné koupit řadu věcí, jako jsou knihy, výpočetní technika nebo přístup do řady kroužků a zájmových skupin. Všechny tyto věci mají šanci pozitivně ovlivnit studijní dráhu potomka. V poslední instanci lze za peníze koupit prostřednictvím školného přístup ke vzdělání. Zároveň nedostatek finančního kapitálu rodiny může být překážkou pro pokračování studia potomků a často tvoří prostředí toxické pro rozvoj vlastností nutných pro úspěšnou studijní dráhu. Ačkoli je státní školství v ČR ze zákona zdarma, domnívám se, že ekonomický kapitál hraje ve vzdělávání důležitou roli a že je nutné se ptát jakou a jak významnou. K tomu využívám v analytické části této práce statistickou metodu binární logistické regrese, která umožňuje zodpovědět otázky o významnosti vlivu ekonomického kapitálu na dosahování...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis aims to examine the development of the process of acquiring education, and implicitly also social mobility, in the post-communist Czech Republic, particularly during the period of expansion of Czech tertiary educational system. In the context of the political change after 1989 and the subsequent transformation of the Soviet-type economy to a capitalist market economy, the influence of economic capital in society increased. Economic capital also plays an important role in the process of social mobility and acquiring education. Money can buy many things, such as books, computer technology, or access to a variety of leisure activities and hobbies. All of these things can positively influence a child's academic path. In the last instance, money can buy access to education through school fees. At the same time, the lack of financial capital of the family can be an obstacle to the continuation of a child's studies and can often create a toxic environment for the development of personal qualities that are necessary for a successful academic path. Even though public education in the Czech Republic is free of charge, I believe that economic capital plays an important role in achieving education and that it is essential to ask what role and how important it is. To this end, I use the statistical...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Historické sociologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV