Zobrazit minimální záznam

Traditional technique of embroidery in contemporary art
dc.contributor.advisorŠtefková, Zuzana
dc.creatorTocar, Sofia
dc.date.accessioned2017-11-13T10:38:34Z
dc.date.available2017-11-13T10:38:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93242
dc.description.abstractThe present master's thesis discusses the traditional textile technique of embroidery in the context of contemporary art and analyses the way in which this craft technique has evolved from its invention to this day. The historical development points at the inevitable link between this artistic technique and women's history in Western societies, where embroidery strove to maintain stereotypes on femininity. In the twentieth century, embroidery as well as other textile techniques take on a new, subversive quality which enables the beginning of a social dialogue through art. It becomes a part of the public space in the form of banners in demonstrations or craftivist interventions in city streets. It tries to free itself from stereotypes and become an accessible technique for which the artistic process is as important as the finished piece. The work of contemporary artists reveals the shifting position of textile art, which cannot be considered as a simple offshoot of artistic craftsmanship for it has turned into in an autonomous and widely used medium of expression in current artistic production.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tradiční textilní technikou vyšívaní v kontextu současného umění a zkoumá jakým způsobem se tato rukodělná technika proměnila od dob svého vzniku po současnost. Historický vývoj ukazuje na nevyhnutelný vztah mezi uměleckou technikou a dějinami žen západní společností, ve kterých se výšivka snažila o udržování stereotypu feminity. Ve dvacátém století výšivka a spolu s ní i další textilní techniky nabyly nové subversivní vlastnosti, která umožnila zahájení společenského dialogu skrze umění. Můžeme ji vidět jako součást veřejného prostoru v podobě transparentů během demonstrací nebo kraftivistických intervenci v ulicích měst. Má snahu se odpoutat od stereotypů a stát se dostupnou technikou, ve které je umělecký proces stejně důležitý jako konečné dílo. Tvorba současných umělců ukazuje proměnlivou pozici textilního umění, které již nelze vnímat jako pouhou odnož uměleckého řemesla, neboť se stalo v aktuální umělecké produkci samostatným a hojně využívaným vyjadřovacím prostředkem.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectvyšívání|textilní umění|feminismus|aktivismus|současné umění|střední a východní Evropacs_CZ
dc.subjectembroidery|textile art|feminism|activism|contemporary art|Central and Eastern Europeen_US
dc.titleTradiční technika vyšívání v současném uměnícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-14
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId164736
dc.title.translatedTraditional technique of embroidery in contemporary arten_US
dc.contributor.refereeRakušanová, Marie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá tradiční textilní technikou vyšívaní v kontextu současného umění a zkoumá jakým způsobem se tato rukodělná technika proměnila od dob svého vzniku po současnost. Historický vývoj ukazuje na nevyhnutelný vztah mezi uměleckou technikou a dějinami žen západní společností, ve kterých se výšivka snažila o udržování stereotypu feminity. Ve dvacátém století výšivka a spolu s ní i další textilní techniky nabyly nové subversivní vlastnosti, která umožnila zahájení společenského dialogu skrze umění. Můžeme ji vidět jako součást veřejného prostoru v podobě transparentů během demonstrací nebo kraftivistických intervenci v ulicích měst. Má snahu se odpoutat od stereotypů a stát se dostupnou technikou, ve které je umělecký proces stejně důležitý jako konečné dílo. Tvorba současných umělců ukazuje proměnlivou pozici textilního umění, které již nelze vnímat jako pouhou odnož uměleckého řemesla, neboť se stalo v aktuální umělecké produkci samostatným a hojně využívaným vyjadřovacím prostředkem.cs_CZ
uk.abstract.enThe present master's thesis discusses the traditional textile technique of embroidery in the context of contemporary art and analyses the way in which this craft technique has evolved from its invention to this day. The historical development points at the inevitable link between this artistic technique and women's history in Western societies, where embroidery strove to maintain stereotypes on femininity. In the twentieth century, embroidery as well as other textile techniques take on a new, subversive quality which enables the beginning of a social dialogue through art. It becomes a part of the public space in the form of banners in demonstrations or craftivist interventions in city streets. It tries to free itself from stereotypes and become an accessible technique for which the artistic process is as important as the finished piece. The work of contemporary artists reveals the shifting position of textile art, which cannot be considered as a simple offshoot of artistic craftsmanship for it has turned into in an autonomous and widely used medium of expression in current artistic production.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV