Tradiční technika vyšívání v současném umění
Traditional technique of embroidery in contemporary art
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93242Identifiers
Study Information System: 164736
Collections
- Kvalifikační práce [21699]
Author
Advisor
Referee
Rakušanová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
14. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vyšívání|textilní umění|feminismus|aktivismus|současné umění|střední a východní EvropaKeywords (English)
embroidery|textile art|feminism|activism|contemporary art|Central and Eastern EuropeDiplomová práce se zabývá tradiční textilní technikou vyšívaní v kontextu současného umění a zkoumá jakým způsobem se tato rukodělná technika proměnila od dob svého vzniku po současnost. Historický vývoj ukazuje na nevyhnutelný vztah mezi uměleckou technikou a dějinami žen západní společností, ve kterých se výšivka snažila o udržování stereotypu feminity. Ve dvacátém století výšivka a spolu s ní i další textilní techniky nabyly nové subversivní vlastnosti, která umožnila zahájení společenského dialogu skrze umění. Můžeme ji vidět jako součást veřejného prostoru v podobě transparentů během demonstrací nebo kraftivistických intervenci v ulicích měst. Má snahu se odpoutat od stereotypů a stát se dostupnou technikou, ve které je umělecký proces stejně důležitý jako konečné dílo. Tvorba současných umělců ukazuje proměnlivou pozici textilního umění, které již nelze vnímat jako pouhou odnož uměleckého řemesla, neboť se stalo v aktuální umělecké produkci samostatným a hojně využívaným vyjadřovacím prostředkem.
The present master's thesis discusses the traditional textile technique of embroidery in the context of contemporary art and analyses the way in which this craft technique has evolved from its invention to this day. The historical development points at the inevitable link between this artistic technique and women's history in Western societies, where embroidery strove to maintain stereotypes on femininity. In the twentieth century, embroidery as well as other textile techniques take on a new, subversive quality which enables the beginning of a social dialogue through art. It becomes a part of the public space in the form of banners in demonstrations or craftivist interventions in city streets. It tries to free itself from stereotypes and become an accessible technique for which the artistic process is as important as the finished piece. The work of contemporary artists reveals the shifting position of textile art, which cannot be considered as a simple offshoot of artistic craftsmanship for it has turned into in an autonomous and widely used medium of expression in current artistic production.