Max Bucaille a jeho vztahy s českým prostředím
Max Bucaille and His Relations to the Czech Countries
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93179Identifiers
Study Information System: 177550
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Bydžovská, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
14. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Max Bucaille|surrealismus|koláž|Skupina revolučních surrealistů|Skupina Ra|Fantasmagie|Stalag IV C|LacosteKeywords (English)
Max Bucaille|surrealism|collage|Revolutionary Surrealists|Group Ra|Fantasmagie|Stalag IV C|LacostePředložená práce se snaží přiblížit dílo dnes již málo známého francouzského umělce Maxe Bucaille (1906-1996), povoláním profesora matematiky, který se proslavil především jako tvůrce surrealistických koláží. Hlavním cílem práce je pak pokusit se objasnit Bucaillovy vztahy k českému prostředí a českým umělcům. Pozornost je věnována zejména jeho věznění za druhé světové války v zajateckém táboře Stalag IV C na území dnešní České republiky, jeho působení ve Skupině revolučních surrealistů v letech 1947 až 1948, na jejíchž aktivitách se podíleli i čeští členové Skupiny Ra, a jeho výstavní činnost v Československu v 60. letech. Bucaillova díla byla na našem území představena díky kontaktům brněnské surrealistické skupiny Lacoste s mezinárodní skupinou C.I.A.F.M.A. (Centre international d'actualité fantastique et magique), založenou v Bruselu roku 1958, jejímž spoluzakladatelem byl i Max Bucaille. Vzhledem k zaměření práce nelze opomenout a je třeba alespoň nastínit situaci poválečného surrealismu na českém území. Práci doplňují zmínky o poválečném hledání českých umělců, přerušeném Únorem 1948, který způsobil konec veškeré svobodné umělecké tvorby i zahraničních kontaktů. Část práce se dotýká nastupující liberalizace konce padesátých let, která dovolila v následující dekádě uskutečnit na českém území...
This thesis describes the artwork of Max Bucaille (1906-1996), an obscure French artist who, as a professor of mathematics, had become famous mainly for his surrealistic collages. I am aiming to clarify the relationship of Bucaille to the Czech environment and the Czech artists. I am also focusing mainly on his imprisonment during WWII in prison camp Stalag IV C located in current Czech Republic; his activity in a group of Revolutionary Surrealists between 1947 and 1948, which also included members of Czech Group Ra; and his exhibitions in Czechoslovakia in the 1960's. His work had been introduced to our country thanks to the affiliation of Brno based surrealist group Lacoste along with the international group C.I.A.F.M.A. (Centre international d'actualité fantastique et magique) which was founded in 1958 in Brussels, Bucaille was also among the founders of this group. Considering the focus of this work it is also necessary to mention and to outline the situation of post war surrealism in the Czech countries. There are also comments regarding post war searches for Czech artists which were halted by the political event of February 1948, which completely ended free artwork as well as foreign connections. Then there is a description of the liberalization that happened toward the end of the 1950's...