Mexický svátek Día de Muertos: jeho vývoj a percepce pohledem mexické identity
The Mexican Feast of Día de Muertos: Ist Evolution and Perception Via the Perspective of Mexican Identity
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93158Identifiers
Study Information System: 164968
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Poláková, Dora
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hispanian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Día de Muertos, vrstvení kultur, mexická identita, karneval, smrt, mexická literatura, fiestaKeywords (English)
Día de Muertos, superposition of cultures, mexican identity, carnival, death, mexican literature, fiestaPráce sleduje na vybraných dílech mexické literatury tematickou linii svátku Día de Muertos a projevy mexického vztahu ke smrti. Zaměřuje se jak na jejich proměnu napříč časem, tak na zdroje, ze kterých mexický vztah ke smrti, jakožto součást národního ideologického konstruktu, vyrůstá (existencialismus, rurální fatalismus, Mexická revoluce, "filosofie mexictví", tradice básní a grafik calaveras). Díla a okruhy zkoumání, kterými se práce zabývá, jsou: nahuaská intimní lyrika, tradice básní a grafik calaveras, metafyzická poéma Josého Gorostizy Nekonečná smrt; vybrané kapitoly z esejistické tvorby Octavia Paze, Carlose Fuentese a Carlose Monsiváise; román Juana Rulfa Pedro Páramo a novela Carlose Fuentese Aura.
The thesis follows a thematic line in selected works dealing with the celebration of the Day of the Dead and various manifestations of the Mexican attitude toward death. It focuses both on its alteration in time and on the sources from which Mexican perspective of the death, as a part of the national ideological construct, springs from (existentialism, rural fatalism, Mexican Revolution, "philosophy of the Mexican character", tradition of the calaveras poems and graphics). The studied writings or sectors, which the thesis deal with, are: Nahua's lyric poetry, tradition of the calaveras poems and graphics, the large metaphysic poem of José Gorostiza Death Without End; chosen chapters of the essayistic creation of Octavio Paz, Carlos Fuentes and Carlos Monsiváis; Juan Rulfo's novel Pedro Páramo and Carlos Funtes's novella Aura.