Galerie MXM
Gallery MXM
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93148Identifikátory
SIS: 150221
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hlaváček, Ludvík
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
14. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Galerie MXM|Jana a Jiří Ševčíkovi|instituce|postmoderna|Tvrdohlaví|PondělíKlíčová slova (anglicky)
Gallery MXM|Jana a Jiří Ševčíkovi|institutions|postmodernism|Tvrdohlaví art group|Pondělí art groupPráce je zaměřená na zmapování pražské galerie MXM, jedné z prvních soukromých galerií, které u nás vznikly po sametové revoluci v roce 1989. Snaží se tak nabídnout pohled na tuto významnou instituci, která byla jednou z nejdůležitějších soukromých galerií 90. let, jež zažívaly v této svobodné atmosféře svůj velký "boom". Úvodní kapitola nabízí přehled a srovnání s několika prvními soukromými galeriemi, které v Čechách vznikaly těsně po revoluci. Následuje stručné historické pozadí vzniku a fungování galerie MXM. Větší pozornost je věnovaná důležitým osobnostem, které utvářely umělecký program či teoretické pozadí galerie, jež bylo její významnou součástí. Důležitá část práce je věnována zejména vybraným kmenovým i hostujícím umělcům, jež jsou zde představeni především skrze své samostatné výstavy, konané v MXM. Jelikož se MXM neomezovala pouze na své vlastní výstavní prostory na Kampě, mapuji zde také její aktivity na jiných místech v Čechách, ale i v zahraničí. Právě zahraničním kontaktům, díky kterým představila galerie ve svých prostorách celou řadu autorů z různých zemí, je zde věnován důležitý prostor. Text uzavírá kapitola věnující se prodeji děl a sběratelské klientele MXM, která poodkrývá situaci na uměleckém trhu v 90. letech a zároveň to, jakým způsobem fungovala tato galerie po finanční...
The work offers an analysis of the MXM gallery, located in Prague. It was one of the first private galleries to appear after the Velvet Revolution in 1989. In the post-communism atmosphere of the 1990s it experienced a great "boom" and quickly grew to become a significant institution and one of the most important private galleries in the city. The introductory chapter offers an overview and comparison with other private galleries that originated in the Czech Republic just after the revolution, followed by a brief historical background of the establishment and functioning of the MXM gallery. Attention is paid to the important personalities who shaped the artistic program and the theoretical background of the gallery, both being critically important. Asignificant part of the presented work is devoted to selected artists, who are mainly represented through their individual exhibitions. Since MXM activities extend beyond its own exhibition area, on Kampa, this text also investigates MXM activities at other locations in the Czech Republic as well as abroad. The gallery devoted substantial energy to establishing foreign contacts, which allowed it to present the works ofvarious authors from many countries. The last chapter describes the sale of art work and the art collectors associated with MXM. The...