dc.contributor.advisor | Klimešová, Marie | |
dc.creator | Krišková, Zuzana | |
dc.date.accessioned | 2017-11-10T11:08:28Z | |
dc.date.available | 2017-11-10T11:08:28Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/93132 | |
dc.description.abstract | Presented work focuses on objects showed at exhibition called "Nová Citlivost" (New Sensitivity). First part is dedicated to cultural-political situation at the end of fifties and at the beginning of sixties and following changes in cultural area. Second part is dedicated to generation of emerging artists. Study conditions at the end of forties and at the beginning of the fifties as well as inspirational sources at the time are taken into account. Following part follows historical development and changes in understanding object in the art practice since surrealism era to sixties. Final chapter is focused on individual artists from "Křižovatka" group (Crossroad). The thesis tries to clarify role of an object in Czech art and takes "Nová Citlivost" exhibition as its pivot point. This exhibition summarized the most important achievements in object creation in the sixties in Czechoslovakia. | en_US |
dc.description.abstract | Předložená práce se zabývá objekty na výstavě Nová citlivost. První část se věnuje kulturně- politické situaci na přelomu padesátých a šedesátých let a následnými změnami v kulturní oblasti. Druhá část se je věnována nastupující generaci umělců. Zohledněny jsou podmínky studia na vysokých uměleckých školách na přelomu čtyřicátých a padesátých let, stejně tak jako inspirační zdroje jejich tvorby v tomto období. Následující část se zabývá proměnami sochařství v šedesátých letech. Další část sleduje historický vývoj a proměny v chápání objektu v umění přes surrealismus až do šedesátých let. Závěrečná kapitola se zaměřuje na jednotlivé osobnosti z umělců z okruhu skupiny Křižovatka. Práce se snaží objasnit roli objektu v českém umění a to na pozadí výstavy Nová citlivost, která shrnovala to nejdůležitější z objektové tvorby šedesátých let u nás. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | objekt|Nová citlivost|skupina Křižovatka|60.léta 20.století | cs_CZ |
dc.subject | object|New sensitivity|Křižovatka group|1960s | en_US |
dc.title | Objekt a Nová citlivost | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-14 | |
dc.description.department | Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Art History | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 150257 | |
dc.title.translated | Object and New sensitivity | en_US |
dc.contributor.referee | Fišer, Marcel | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Art | en_US |
thesis.degree.discipline | Dějiny umění | cs_CZ |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Předložená práce se zabývá objekty na výstavě Nová citlivost. První část se věnuje kulturně- politické situaci na přelomu padesátých a šedesátých let a následnými změnami v kulturní oblasti. Druhá část se je věnována nastupující generaci umělců. Zohledněny jsou podmínky studia na vysokých uměleckých školách na přelomu čtyřicátých a padesátých let, stejně tak jako inspirační zdroje jejich tvorby v tomto období. Následující část se zabývá proměnami sochařství v šedesátých letech. Další část sleduje historický vývoj a proměny v chápání objektu v umění přes surrealismus až do šedesátých let. Závěrečná kapitola se zaměřuje na jednotlivé osobnosti z umělců z okruhu skupiny Křižovatka. Práce se snaží objasnit roli objektu v českém umění a to na pozadí výstavy Nová citlivost, která shrnovala to nejdůležitější z objektové tvorby šedesátých let u nás. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Presented work focuses on objects showed at exhibition called "Nová Citlivost" (New Sensitivity). First part is dedicated to cultural-political situation at the end of fifties and at the beginning of sixties and following changes in cultural area. Second part is dedicated to generation of emerging artists. Study conditions at the end of forties and at the beginning of the fifties as well as inspirational sources at the time are taken into account. Following part follows historical development and changes in understanding object in the art practice since surrealism era to sixties. Final chapter is focused on individual artists from "Křižovatka" group (Crossroad). The thesis tries to clarify role of an object in Czech art and takes "Nová Citlivost" exhibition as its pivot point. This exhibition summarized the most important achievements in object creation in the sixties in Czechoslovakia. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |