Objekt a Nová citlivost
Object and New sensitivity
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93132Identifiers
Study Information System: 150257
Collections
- Kvalifikační práce [23715]
Author
Advisor
Referee
Fišer, Marcel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
14. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
objekt|Nová citlivost|skupina Křižovatka|60.léta 20.stoletíKeywords (English)
object|New sensitivity|Křižovatka group|1960sPředložená práce se zabývá objekty na výstavě Nová citlivost. První část se věnuje kulturně- politické situaci na přelomu padesátých a šedesátých let a následnými změnami v kulturní oblasti. Druhá část se je věnována nastupující generaci umělců. Zohledněny jsou podmínky studia na vysokých uměleckých školách na přelomu čtyřicátých a padesátých let, stejně tak jako inspirační zdroje jejich tvorby v tomto období. Následující část se zabývá proměnami sochařství v šedesátých letech. Další část sleduje historický vývoj a proměny v chápání objektu v umění přes surrealismus až do šedesátých let. Závěrečná kapitola se zaměřuje na jednotlivé osobnosti z umělců z okruhu skupiny Křižovatka. Práce se snaží objasnit roli objektu v českém umění a to na pozadí výstavy Nová citlivost, která shrnovala to nejdůležitější z objektové tvorby šedesátých let u nás.
Presented work focuses on objects showed at exhibition called "Nová Citlivost" (New Sensitivity). First part is dedicated to cultural-political situation at the end of fifties and at the beginning of sixties and following changes in cultural area. Second part is dedicated to generation of emerging artists. Study conditions at the end of forties and at the beginning of the fifties as well as inspirational sources at the time are taken into account. Following part follows historical development and changes in understanding object in the art practice since surrealism era to sixties. Final chapter is focused on individual artists from "Křižovatka" group (Crossroad). The thesis tries to clarify role of an object in Czech art and takes "Nová Citlivost" exhibition as its pivot point. This exhibition summarized the most important achievements in object creation in the sixties in Czechoslovakia.