Zobrazit minimální záznam

Feasibility of using virtual reality for remediation of memory deficit in schizophrenia patients
dc.contributor.advisorKebza, Vladimír
dc.creatorPlechatá, Adéla
dc.date.accessioned2017-11-10T11:06:11Z
dc.date.available2017-11-10T11:06:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93118
dc.description.abstractCognitive deficit presents a significant problem affecting the life of schizophrenia patients. Despite the variability of the deficit, which influences almost all cognitive domains, the most profound seems to be deficit in memory and executive functioning with direct impact on daily functioning of patients with schizophrenia. As the pharmacologic interventions do not seem to bring satisfying results, the cognitive remediation seems to bet the most effective way of intervention of the deficit. Efficacy of cognitive remediation approach was repeatedly confirmed on the level of structural and functional changes of the brain. Nevertheless, often discussed are the issues of ecological validity of cognitive remediation and its controversial ability of transfer of acquired abilities and skills into the real life. In this work, we present development of a new method potentially applicable in the remediation of deficit of declarative memory in schizophrenia patients designed in ecologically valid environment of virtual supermarket. In the first two pilot studies, we tested the functionality of the task in the healthy volunteers and we compared their performance in the virtual task with the results in standard psychological memory tests. After considering the findings from the pilot studies, we verified the...en_US
dc.description.abstractKognitivní deficit představuje závažný problém ovlivňující životy mnoha pacientů se schizofrenií. Přes značnou variabilitu deficitu, který postihuje téměř všechny kognitivní domény, vystupuje do popředí zejména deficit paměti a exekutivních funkcí, který má přímý dopad na úspěšnost každodenního fungování pacientů. Jelikož farmakologická intervence nepřináší v oblasti kognitivního deficitu uspokojivé výsledky, bývá za efektivní způsob intervence považována kognitivní remediace. Efektivita kognitivně remediačních přístupů byla opakovaně potvrzena rovněž na úrovni strukturálních a funkčních změn mozku. Často diskutovaným problémem, který je spjat s kognitivní remediací, je ale nízká ekologická validita a sporná přenositelnost získaných schopností a dovedností do reálného života. V této práci představujeme vývoj nové úlohy potenciálně využitelné k remediaci deficitu verbální paměti u pacientů se schizofrenií navržené v ekologicky validním prostředí virtuálního supermarketu. V prvních dvou pilotních studiích jsme otestovali funkčnost úlohy u zdravých dobrovolníků a porovnali výkon v úloze s výsledky ve standardních psychologických testech paměti. Po zapracování získaných poznatků z pilotního výzkumu, jsme ověřili možnost využití úlohy u pacientů schizofrenního okruhu onemocnění. Výkon v experimentální...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectvirtuální realita|schizofrenie|kognitivní deficit|deklarativní paměť|verbální paměťcs_CZ
dc.subjectVirtual reality|schizophrenia|cognitive deficit|declarative memory|verbal memoryen_US
dc.titleMožnosti využití virtuální reality k remediaci paměťového deficitu u pacientů se schizofreniícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-04
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId177707
dc.title.translatedFeasibility of using virtual reality for remediation of memory deficit in schizophrenia patientsen_US
dc.contributor.refereeLoneková, Katarína
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csKognitivní deficit představuje závažný problém ovlivňující životy mnoha pacientů se schizofrenií. Přes značnou variabilitu deficitu, který postihuje téměř všechny kognitivní domény, vystupuje do popředí zejména deficit paměti a exekutivních funkcí, který má přímý dopad na úspěšnost každodenního fungování pacientů. Jelikož farmakologická intervence nepřináší v oblasti kognitivního deficitu uspokojivé výsledky, bývá za efektivní způsob intervence považována kognitivní remediace. Efektivita kognitivně remediačních přístupů byla opakovaně potvrzena rovněž na úrovni strukturálních a funkčních změn mozku. Často diskutovaným problémem, který je spjat s kognitivní remediací, je ale nízká ekologická validita a sporná přenositelnost získaných schopností a dovedností do reálného života. V této práci představujeme vývoj nové úlohy potenciálně využitelné k remediaci deficitu verbální paměti u pacientů se schizofrenií navržené v ekologicky validním prostředí virtuálního supermarketu. V prvních dvou pilotních studiích jsme otestovali funkčnost úlohy u zdravých dobrovolníků a porovnali výkon v úloze s výsledky ve standardních psychologických testech paměti. Po zapracování získaných poznatků z pilotního výzkumu, jsme ověřili možnost využití úlohy u pacientů schizofrenního okruhu onemocnění. Výkon v experimentální...cs_CZ
uk.abstract.enCognitive deficit presents a significant problem affecting the life of schizophrenia patients. Despite the variability of the deficit, which influences almost all cognitive domains, the most profound seems to be deficit in memory and executive functioning with direct impact on daily functioning of patients with schizophrenia. As the pharmacologic interventions do not seem to bring satisfying results, the cognitive remediation seems to bet the most effective way of intervention of the deficit. Efficacy of cognitive remediation approach was repeatedly confirmed on the level of structural and functional changes of the brain. Nevertheless, often discussed are the issues of ecological validity of cognitive remediation and its controversial ability of transfer of acquired abilities and skills into the real life. In this work, we present development of a new method potentially applicable in the remediation of deficit of declarative memory in schizophrenia patients designed in ecologically valid environment of virtual supermarket. In the first two pilot studies, we tested the functionality of the task in the healthy volunteers and we compared their performance in the virtual task with the results in standard psychological memory tests. After considering the findings from the pilot studies, we verified the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV