Podpora kognitivního rozvoje dospívajících se specifickými poruchami učení
Cognitive Development Support of Adolescents with Learning Disabilities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93101Identifiers
Study Information System: 180707
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Blatný, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
5. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kognitivní rozvoj|specifické poruchy učení|dospívající|kognitivní deficity|informační technologieKeywords (English)
Cognitive development|learning disabilities|adolescents|cognitive deficits|information technologiesPráce se zabývá možnostmi podpory kognitivního rozvoje dospívajících se specifickými poruchami učení. Teoretická část nejprve představí kognitivní deficity, které jsou typické pro tyto poruchy. Pak se zaměřuje na konkrétní možnosti, jak u adolescentů se specifickými poruchami učení podpořit jejich kognitivní rozvoj. Pozornost je věnována využití moderních informačních technologií a aplikacím určeným dětem a adolescentům se specifickými poruchami učení. Součástí práce je výzkum, který se pokouší ověřit efektivitu aplikace Tablexia. Ačkoli výsledky nepotvrdily jednoznačnou účinnost kognitivního tréninku za pomoci této aplikace, jsou v práci diskutovány možnosti, jak upravit případné další výzkumy, aby byly schopné efektivitu lépe zachytit.
This thesis deals with possibilities of cognitive development support of adolescents with learning disabilities. The theoretical part first introduces cognitive deficits which are typical for these disabilities. Then it focuses on particular possibilities for adolescents with learning disabilities and how to support their cognitive development. Attention is paid to the use of modern information technologies and applications for children and adolescents with learning disabilities. The thesis also includes a research that attempts to verify the effectiveness of application called Tablexia. Although the results do not confirm the clear efficiency of cognitive training with this application, optional ways to capture the effectiveness better are discussed.