Globalizace a vybrané globální problémy ve výuce základů společenských věd na gymnáziích
Globalization and selected global issues in social studies at high schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92726Identifikátory
SIS: 186130
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lánský, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
11. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
globalizace, globální rozvojové vzdělávání, globální kompetence, konstruktivismus, studentská porozumění, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný hloubkový rozhovorKlíčová slova (anglicky)
globalization, global development education, global competence, constructivism, students' understanding, qualitative research, in-depth semi-structured interviewCílem diplomové práce je představit téma globalizace a globálních problémů jako téma školního vyučování. Bude provedena didaktická analýza tématu v souvislosti se vzdělávacím obsahem občanského a společenskovědního základu a průřezového tématu výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech na gymnáziích. V teoretické části je krátce vymezena globalizace a vysvětleny potřebné sociologické pojmy, jako například globální chudoba, globální nezaměstnanost a konzumerismus. Dále je zde kapitola o globální výchově ve školách a o výzkumech porozumění globalizaci. Praktická část nejprve přibližuje metodiku kvalitativního výzkumu a metodu hloubkového polostrukturovaného rozhovoru, jakožto východiska práce. Poté prezentuje výsledky výzkumné sondy studentských porozumění realizované se studenty gymnázií, na jejichž základě dává doporučení pro školní výuku. KLÍČOVÁ SLOVA: globalizace, globální rozvojové vzdělávání, globální kompetence, kostruktivismus, studentská porozumění, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný hloubkový rozhovor
The aim of this thesis is to introduce the theme of globalization and global issues as a topic of school education. There will be a didactic analysis of this topic in relation with the content of Civil and Social Sciences and the cross-curricular theme Education for Thinking in the European and Global Context at secondary grammar school. The theoretical part briefly defines globalization and explains the necessary sociological terms, such as global poverty, global unemployment and consumerism. There is also a chapter on global education in schools and on researches on understanding of globalization. The practical part explains the methodology of qualitative research and the method of in-depth interview of the semi-structured type serving as the basis of this work. Then, it presents the results of the research conducted on students' understanding realized with the secondary grammar school students. Finally, it gives recommendations for school education based on these results. KEY WORDS: globalization, global development education, global competence, constructivism, students' understanding, qualitative research, in-depth semi-structured interview