Výuková komunikace v hodinách pedagogiky a psychologie na střední škole
Classroom communication in lessons of educational science and psychology at secondary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92689Identifiers
Study Information System: 166978
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Tvrzová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuková komunikace, komunikace, pedagogická komunikace, interakce učitele a žáka, pedagogika, psychologieKeywords (English)
classroom communication, communication, pedagogical communication, teacher-student interaction, educational science, psychologyTato bakalářská práce se zabývá výukovou komunikací v hodinách pedagogiky a psychologie na střední škole. Cílem práce je popsat výukovou komunikaci v pozorovaných předmětech a poskytnout tak čtenáři reálný a pokud možno co nejkomplexnější obraz o podobě komunikace, která probíhá ve školní třídě mezi učitelem a žáky během výuky. Práce je rozdělena na část teoretickou a na část empirickou. Teoretická část se nejprve zabývá pedagogickou komunikací jako takovou, ze které vychází termín výuková komunikace. Popsány jsou také charakteristiky výukové komunikace, které byly povětšinou výzkumně ověřovány. Empirická část prezentuje výsledky realizovaného výzkumu, jehož předmětem byla výuková komunikace v hodinách pedagogiky a psychologie na střední škole.
This bachelor thesis deals with classroom communication during pedagogy and psychology lessons at high schools. The aim of the thesis is to describe classroom communication in the observed subjects in a complex way and to give the reader a realistic idea about the communication between the teachers and their students during instruction. The thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part focuses on pedagogical communication itself, which is a key term in classroom communication. The characteristics of classroom communication, which were verified during research, are also described. The empirical part presents the results of the implemented research whose objective was to look into classroom communication in pedagogy and psychology lessons at high schools.