Znaková povaha umění v pojetí Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana
Semiotic nature of art in aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92591Identifiers
Study Information System: 171768
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Kulka, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mukařovský|Goodman|estetika|umění|znak|referenční funkce|sémantická pravidla|interpretaceKeywords (English)
Mukařovský|Goodman|aesthetics|works of art|sign (symbol)|reference function|semantic rules|interpretationCílem bakalářské práce nazvané "Znaková povaha uměleckého díla u Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana" je představit a následně porovnat dvě systematické koncepce uměleckého díla jako znaku. Přes příslušnost k odlišným myšlenkovým tradicím zmíněných autorů je nalezena klíčová podobnost v bližší charakteristice uměleckého díla jako znaku, který je symptomaticky netransparentní. Práce je zaměřena především na identifikaci a následnou analýzu důvodů, které k takovému pojetí umělecké znakovosti oba autory vedou. Za tím účelem také práce představuje širší teoretické předpoklady estetických teorií Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana, do kterých jsou zkoumané koncepce uměleckého díla situovány. Jedním z těchto předpokladů je přesvědčení, že pro znakovost je konstitutivní sociální praxe, která má formu pravidel.
The aim of the bachelor thesis entitled "Semiotic nature of Art in aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman" is to present and then compare two systematic conceptions of the artwork as a sign. Despite the association with the different thought traditions of the mentioned authors, a key similarity is found in the closer characterization of work of art as a sign (symbol) that is symptomatically non-transparent. The bachelor thesis is focusing mainly on the identification and subsequent analysis of the reasons leading to such concept of artistic signs (symbols). For this purpose, the thesis also presents wider theoretical assumptions of the aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman, in which the conception of the artwork is situated. One of these assumptions is the belief that symbolisation is dependent on social practice that takes the form of (semantic) rules.