Show simple item record

Semiotic nature of art in aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman
dc.contributor.advisorKubalík, Štěpán
dc.creatorRabiňák, Václav
dc.date.accessioned2017-10-23T09:54:32Z
dc.date.available2017-10-23T09:54:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/92591
dc.description.abstractThe aim of the bachelor thesis entitled "Semiotic nature of Art in aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman" is to present and then compare two systematic conceptions of the artwork as a sign. Despite the association with the different thought traditions of the mentioned authors, a key similarity is found in the closer characterization of work of art as a sign (symbol) that is symptomatically non-transparent. The bachelor thesis is focusing mainly on the identification and subsequent analysis of the reasons leading to such concept of artistic signs (symbols). For this purpose, the thesis also presents wider theoretical assumptions of the aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman, in which the conception of the artwork is situated. One of these assumptions is the belief that symbolisation is dependent on social practice that takes the form of (semantic) rules.en_US
dc.description.abstractCílem bakalářské práce nazvané "Znaková povaha uměleckého díla u Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana" je představit a následně porovnat dvě systematické koncepce uměleckého díla jako znaku. Přes příslušnost k odlišným myšlenkovým tradicím zmíněných autorů je nalezena klíčová podobnost v bližší charakteristice uměleckého díla jako znaku, který je symptomaticky netransparentní. Práce je zaměřena především na identifikaci a následnou analýzu důvodů, které k takovému pojetí umělecké znakovosti oba autory vedou. Za tím účelem také práce představuje širší teoretické předpoklady estetických teorií Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana, do kterých jsou zkoumané koncepce uměleckého díla situovány. Jedním z těchto předpokladů je přesvědčení, že pro znakovost je konstitutivní sociální praxe, která má formu pravidel.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectMukařovský|Goodman|aesthetics|works of art|sign (symbol)|reference function|semantic rules|interpretationen_US
dc.subjectMukařovský|Goodman|estetika|umění|znak|referenční funkce|sémantická pravidla|interpretacecs_CZ
dc.titleZnaková povaha umění v pojetí Jana Mukařovského a Nelsona Goodmanacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-12
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId171768
dc.title.translatedSemiotic nature of art in aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodmanen_US
dc.contributor.refereeKulka, Tomáš
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem bakalářské práce nazvané "Znaková povaha uměleckého díla u Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana" je představit a následně porovnat dvě systematické koncepce uměleckého díla jako znaku. Přes příslušnost k odlišným myšlenkovým tradicím zmíněných autorů je nalezena klíčová podobnost v bližší charakteristice uměleckého díla jako znaku, který je symptomaticky netransparentní. Práce je zaměřena především na identifikaci a následnou analýzu důvodů, které k takovému pojetí umělecké znakovosti oba autory vedou. Za tím účelem také práce představuje širší teoretické předpoklady estetických teorií Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana, do kterých jsou zkoumané koncepce uměleckého díla situovány. Jedním z těchto předpokladů je přesvědčení, že pro znakovost je konstitutivní sociální praxe, která má formu pravidel.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the bachelor thesis entitled "Semiotic nature of Art in aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman" is to present and then compare two systematic conceptions of the artwork as a sign. Despite the association with the different thought traditions of the mentioned authors, a key similarity is found in the closer characterization of work of art as a sign (symbol) that is symptomatically non-transparent. The bachelor thesis is focusing mainly on the identification and subsequent analysis of the reasons leading to such concept of artistic signs (symbols). For this purpose, the thesis also presents wider theoretical assumptions of the aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman, in which the conception of the artwork is situated. One of these assumptions is the belief that symbolisation is dependent on social practice that takes the form of (semantic) rules.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV