Faktory přispívající k fungování sociální inkluze na školách
Factors contributing to Social Inclusion Education at Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92266Identifiers
Study Information System: 181163
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Legnerová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Civil Sector Studies
Department
Department of Civil Society Studies
Date of defense
26. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sociální inkluze ve vzdělávání, znevýhodněné děti, kultura školy, organizace občanské společnosti, spolupráce, partnerství, komunikaceKeywords (English)
social inclusion in education, disadvantaged children, school culture, NGOs, cooperation, partnership, communicationPráce se zabývá faktory, které přispívají k fungování sociální inkluze ve vzdělávání. Výzkum je zaměřen na jednu ze základních škol, která byla vybrána podle předem stanovených kritérií. V teoretické části došlo k vymezení nejdůležitějších pojmů, které se váží k sociální inkluzi ve školách s ohledem na výzkumné otázky. Mezi důležité faktory, na něž se zaměřuji, je kultura školy, do níž řadím prostředí školy, normy a hodnoty školy, formy komunikace a spolupráce s partnery školy, mezi něž patří zejména rodiče. Dále se orientuji na to, jakým způsobem škola nastoluje vztahy s organizacemi občanského sektoru, které se inkluzivním vzděláváním zabývají. Vzhledem k cílům práce byla zvolena kvalitativní strategie. Výzkumný vzorek byl sestaven z třech typů aktérů, kteří se k vybrané škole nějak vztahovali. Sběr dat probíhal formou hloubkových rozhovorů s aktéry vybranými převážně metodou sněhové koule. Každou ze skupin jsem poté zvlášť analyzovala a vytvořila nejdůležitější kategorie. V závěrečné práci jsou srovnávány nejpodstatnější zjištění z analýzy dat a vyvozeny závěry, které se váží k výzkumným otázkám. Klíčová slova: sociální inkluze ve vzdělávání, znevýhodněné děti, kultura školy, organizace občanské společnosti, spolupráce, partnerství, komunikace
ANOTATION This work deals with factors which contribute to social inclusion in education. Research is aimed at one of the basic schools, which has been selected according to the previously set criteria. In the theoretical part the most important concepts linked to social education have been discussed with respect to research question. The vital factors I focus on are school culture, which may consists of the right environment, norms and values or forms of communication and cooperation with the partners of the school, who I consider to be mainly the parents. Further on, I focus on the practices which the school sets to establish relations with the NGOs which provide assistance in order to support social inclusion at schools. With respect to the objectives of this thesis qualitative strategy has been selected. The research pattern was formed from three types of actors who have been somehow connected to school. The data collection was carried out via in-depth interviews with the actors chosen based on the snowball method. Each group has been then analysed separately with the aim to create the most important categories. In the final part the most vital discoveries from analysis are compared in order to draw inferences with connection to the research questions. Key words: social inclusion in education,...