Komunikace mezi rodinou a školou
Communication between family and school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92182Identifiers
Study Information System: 134752
Collections
- Kvalifikační práce [2773]
Author
Advisor
Referee
Cimrmannová, Tereza
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology in Combination with Psychosocial Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Komunikace, rodina, škola, spolupráce mezi rodinou a školou, výchovaKeywords (English)
Communication, family, school, cooperation between family and school, educationTato diplomová práce poukazuje na problematiku komunikace mezi školou a rodinou a snaží se nejen o teoretické vytyčení komunikace, ale hlavně o zjištění stavu komunikace mezi rodinou a školou na konkrétním pracovišti. Cílem teoretické části bylo objasnění pojmu výchova s důrazem na výchovnou činnost ve škole, dále rodina jakožto neopomenutelná součást výchovy a důležitý komunikační partner v ohledu k žákovi. Je zde rozebrána současná koncepce školy a zmíněny klíčové kompetence, které se váží k problematice komunikace. Zvláštní kapitola je věnována žákovi a specifikům jeho osobnosti v období dospívání. Dále je v teoretické části věnována zvláštní kapitola učiteli jako jednomu z důležitých partnerů v komunikaci mezi školou a rodinou. Poslední kapitola teoretické části je věnována komunikaci. V praktické části diplomové práce je zjišťováno, jaký je názor na komunikaci v dané škole, a to jak ze strany žáků, tak ze strany rodiny. Byly vyřčeny předpoklady ohledně stavu a potřeb způsobu komunikace mezi školou a rodinou. Toto bylo zjištěno metodou kvantitativního průzkumu. V závěru jsou zhodnoceny jeho výsledky.
This diploma thesis draws attention to the issue of communication between school and family and tries to not only teach the communication, but also to find the state of communication between family and school at a particular workplace. The aim of the theoretical part was to clarify the concept of education with an emphasis on educational activities at school. It stands that the family, as an indispensable part, is crucial in communication relation to the pupil. The current school concept is discussed and the key competencies related to communication are mentioned.A special chapter is devoted to the pupil and the specifics of his personality during adolescence. Furthermore, in the theoretical part, a special chapter is dedicated to the teacher as one of the important partners in the communication between the school and the family. The last chapter of the theoretical part is dedicated to communication. In the practical part of the diploma thesis, we find out what is the opinion about the communication in the given school, the pupils side as well as the family's side. There were assumptions made about the state and needs of communication between the school and the family. This was determined by the method of quantitative exploration. In conclusion, the results are evaluated.