Zmnožení subjektu v prózách Mária de Sá-Carneira
Multiplication of Subject in Mário de Sá-Carneiro's Fiction
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91986Identifiers
Study Information System: 180941
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Válová, Karolina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Luso-Brazilian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mário de Sá-Carneiro|portugalský modernismus|zmnožení subjektu|dvojnictvíKeywords (English)
Mário de Sá-Carneiro|Portuguese Modernism|multiplication of subject|doppelgangerTato bakalářská práce se zabývá pojetím subjektu a jeho zmnožením ve vybraných prózách portugalského modernisty Mária de Sá-Carneira. Nejprve je v souvislosti s avantgardou představen literární vývoj tzv. prvního portugalského modernismu, poté je přiblížen autorův život a tvorba. Nutným krokem je vymezení se vůči dřívější biografické interpretaci Sá-Carneirových textů, na něž navazuje nástin tří teoretických přístupů ke zmnožení subjektu. Následuje stručný literárněhistorický exkurz do problematiky dvojnictví, v jehož souvislosti je dále rozebírána novela A Confissão de Lúcio (Lúciova zpověď) a básně v próze Eu-próprio o Outro (Já jsem On). Subjekt a jeho rozkol je sledován a interpretován v souvislosti s autorovou poezií, intersekcionistickým diskurzem a v návaznosti na tvorbu dalších autorů. Zvláštní pozornost je věnována prostředkům a projevům zmnožování subjektu, které u Sá-Carneira podléhají několika předem určeným principům.
This bachelor thesis deals with the theme of the subject and its multiplication in selected prose works by the Portuguese modernist Mário de Sá-Carneiro. Initially, the literary development of the so-called First Portuguese Modernism is presented in the context of the avant-garde, followed by a section on the author's life and work. The thesis essentially defines itself against the former biographical interpretation of Sá-Carneiro's texts and presents an outline of three theoretical approaches to the multiplication of the subject. In the next section a brief literary-historical excursion on the issue of doppelgangers is presented, followed by an analysis of the novel A Confissão de Lúcio (Lucio's Confession) and the prose poem Eu-próprio o Outro (I Myself - The Other). The subject and its fragmentation are observed and interpreted in the context of the author's poetry, within an intersectionist discourse and in relation to the texts of other authors. Particular attention is paid to the means and manifestations of the subject multiplication, governed in the Sá-Carneiro's work by several predetermined principles.