Mediální obraz konceptu fair trade v českém denním tisku
The media image of the fair trade concept in the Czech press
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91517Identifiers
Study Information System: 167436
Collections
- Kvalifikační práce [17642]
Author
Advisor
Referee
Křeček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
19. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Mediální obraz, Fair Trade, teorie rámcování, český tisk, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta DNES, PrávoKeywords (English)
Media image, Fair Trade, framing theory, Czech press, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta DNES, PrávoDiplomová práce zkoumá mediální obraz obchodního systému Fair Trade v nejčtenějších českých denících Aha!, Blesk, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta DNES, Právo a Sport. Klade si otázku, zda deníky referují o Fair Trade v širších souvislostech a do jakých rámců jej nejčastěji zasazují. Současně zkoumá, v jakém rozsahu sledované deníky o Fair Trade reflektují. Zformulovány jsou také dvě hypotézy předpokládající, že počet článků referujících o Fair Trade má vzrůstající tendenci a zároveň, že články neuvádějí problematiku v širších kontextech. Odpověď na výzkumné otázky a platnost hypotéz je zkoumaná pomocí kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy založené především na teorii rámcování. Využit je deduktivní postup za pomoci předem formulovaných kontrolních otázek. Výsledkem je zjištění, že deníky Fair Trade nejčastěji zasazují do ekonomického rámce následovaného rámcem konfliktu a rámcem důrazu na jednotlivce. Práce navíc zkoumá i přítomnost kritického rámce, který se ale v sledovaných denících téměř nevyskytuje. Kontext je většinou omezený. Počet článků o Fair Trade se během sledovaného období snižuje. Nepotvrdila se tak platnost hypotézy o vzrůstající tendenci informování o Fair Trade. Naopak, potvrdila se platnost hypotézy o absenci širšího kontextu a kritického zhodnocení konceptu.
The thesis The media image of the Fair Trade concept in the Czech press examines media image of the Fair Trade business system in the most widely read newspapers Aha!, Blesk, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta DNES, Právo and Sport. The aim is to find out whether newspapers report on Fair Trade in broader context and in which frames it is most likely presented. At the same time the thesis examines the extent to which newspapers inform about Fair Trade. There are two hypothesis formulated, one suggesting that the amount of articles referring about Fair trade has an increasing tendency and that articles do not address the issue in broader context. The answers to research questions and the validity of the hypotheses are examined through quantitative and qualitative content analysis based primarily on the framework theory. Deductive procedure using pre-formulated control questions is also used. The finding is that the newspapers most often present Fair Trade in economics frame followed by conflict frame and human impact frame. In addition, the thesis examines the presence of a critical frame, which is almost absent in the newspapers. The context is usually limited. The amount of articles about Fair Trade is decreasing during the monitored period of time. So the validity of the hypothesis...