Zobrazit minimální záznam

Ideological sources of Emil Filla's early works
dc.contributor.advisorRakušanová, Marie
dc.creatorAndrejsová, Eva
dc.date.accessioned2017-10-12T20:47:19Z
dc.date.available2017-10-12T20:47:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/91454
dc.description.abstract(in English) The bachelor's work is focused on the explanation of ideological sources of Emil Filla's early art works using preserved personal diaries, correspondence and theoretical texts. It is concentrated on expressive phase of Filla's creation which is primarily linked with art group Osma, althoutgh it already had started at the Edvard Munch's exhibition organized by the SVU Mánes in Prague in 1905, which was greatly inspiring for him. Intention of this thesis is concentrated on deeper connection of Filla's own ideas and philosophical and literary sources with expressive phase of his work. Which is mainly a review of Fill's relationship to the philosophical systems of Arthur Schopenhauer (1788-1860), Friedrich Nietzsche (1844-1900), and Tomas Garrigue Masaryk (1850-1937). It also explores the painter's relation to the literary reference of Fjodor Mikhailovich Dostoyevsky (1821-1881) or to the theoretical works and publications of Julius Meier-Graefe (1867-1935) and Wilhelm Worringer (1881- 1965). Last but not least, it focuses on the theoretical texts from important personalities from the branch of physiology, optics and modern philosophy, such as Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), Herrmann von Helmholtz (1821-1894), Jan Evangelista Purkyně (1787) -1869) or František Krejčí (1858-1934). 2en_US
dc.description.abstract1 Abstrakt (česky) Bakalářská práce je zaměřena na objasnění ideových zdrojů raného uměleckého díla Emila Filly a to prostřednictvím zachovaných osobních deníků, korespondence a teoretických textů. Orientuje se na expresivní etapu Fillovy tvorby, která je především spojována se skupinou Osma, ale počíná již výstavou Edvarda Muncha (1863-1944), pořádanou SVU Mánes v Praze roku 1905, která jej velmi inspirovala. Intencí této práce je hlubší propojení Fillových vlastních idejí a filozofických, literárních, přírodovědných a uměnovědných podkladů s expresivní etapou jeho tvorby. Jedná se především o přezkoumání Fillova vztahu k filozofickým systémům Arthura Schopenhauera (1788-1860), Friedricha Nietzscheho (1844- 1900), či Tomáše Garrigua Masaryka (1850-1937). Dále zkoumá malířův poměr k literárnímu odkazu Fjodora Michajloviče Dostojevského (1821-1881), či k uměnovědným statím a publikacím Julia Meiera-Graefeho (1867-1935) a Wilhelma Worringera (1881-1965). V neposlední řadě se zaměřuje i na přírodovědné a teoretické spisy z oblasti fyziologie, optiky a moderní filozofie, kam spadají takové osobnosti jako například Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), Herrmann von Helmholtz (1821-1894), Jan Evangelista Purkyně (1787-1869), či František Krejčí (1858-1934).cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectEmil Filla|expressionism|early 20th century|critical realism in literature of the 19th century|Volné směry|a diary from 1907|OSMA|early 20th cent.|vitalism|voluntarism|pessimism|Arthur Schopenhauer|Friedrich Nietzsche|sociology|Tomáš Garrigue Masaryk|modern psychology|František Krejčí|Fjodor Michajlovič Dostoevsky|Julius Meier-Graefe|Wilhelm Worringer|Johan Wolfgang Goethe|Jan Evangelista Purkyne|physiology|optics|vibration|ductile principle|color principleen_US
dc.subjectEmil Filla|exprsionismus|kritický realismus v literatuře 19. století|Volné směry|deník z roku 1907|OSMA|poč. 20. století|vitalismus|voluntarismus|pesimismus|Arthur Schopenhauer|Friedrich Nietzsche|sociologie|Tomáš Garrigue Masaryk|moderní psychologie|František Krejčí|Fjodor Michajlovič Dostojevskij|Julius Meier-Graefe|Wilhelm Worringer|Johan Wolfgang Goethe|Jan Evangelista Purkyně|fyziologie|optika|vibrace|tvárný princip|barevný principcs_CZ
dc.titleIdeová východiska rané tvorby Emila Fillycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-07
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId177868
dc.title.translatedIdeological sources of Emil Filla's early worksen_US
dc.contributor.refereePrahl, Roman
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.cs1 Abstrakt (česky) Bakalářská práce je zaměřena na objasnění ideových zdrojů raného uměleckého díla Emila Filly a to prostřednictvím zachovaných osobních deníků, korespondence a teoretických textů. Orientuje se na expresivní etapu Fillovy tvorby, která je především spojována se skupinou Osma, ale počíná již výstavou Edvarda Muncha (1863-1944), pořádanou SVU Mánes v Praze roku 1905, která jej velmi inspirovala. Intencí této práce je hlubší propojení Fillových vlastních idejí a filozofických, literárních, přírodovědných a uměnovědných podkladů s expresivní etapou jeho tvorby. Jedná se především o přezkoumání Fillova vztahu k filozofickým systémům Arthura Schopenhauera (1788-1860), Friedricha Nietzscheho (1844- 1900), či Tomáše Garrigua Masaryka (1850-1937). Dále zkoumá malířův poměr k literárnímu odkazu Fjodora Michajloviče Dostojevského (1821-1881), či k uměnovědným statím a publikacím Julia Meiera-Graefeho (1867-1935) a Wilhelma Worringera (1881-1965). V neposlední řadě se zaměřuje i na přírodovědné a teoretické spisy z oblasti fyziologie, optiky a moderní filozofie, kam spadají takové osobnosti jako například Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), Herrmann von Helmholtz (1821-1894), Jan Evangelista Purkyně (1787-1869), či František Krejčí (1858-1934).cs_CZ
uk.abstract.en(in English) The bachelor's work is focused on the explanation of ideological sources of Emil Filla's early art works using preserved personal diaries, correspondence and theoretical texts. It is concentrated on expressive phase of Filla's creation which is primarily linked with art group Osma, althoutgh it already had started at the Edvard Munch's exhibition organized by the SVU Mánes in Prague in 1905, which was greatly inspiring for him. Intention of this thesis is concentrated on deeper connection of Filla's own ideas and philosophical and literary sources with expressive phase of his work. Which is mainly a review of Fill's relationship to the philosophical systems of Arthur Schopenhauer (1788-1860), Friedrich Nietzsche (1844-1900), and Tomas Garrigue Masaryk (1850-1937). It also explores the painter's relation to the literary reference of Fjodor Mikhailovich Dostoyevsky (1821-1881) or to the theoretical works and publications of Julius Meier-Graefe (1867-1935) and Wilhelm Worringer (1881- 1965). Last but not least, it focuses on the theoretical texts from important personalities from the branch of physiology, optics and modern philosophy, such as Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), Herrmann von Helmholtz (1821-1894), Jan Evangelista Purkyně (1787) -1869) or František Krejčí (1858-1934). 2en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV