dc.contributor.advisor | Smetáčková, Irena | |
dc.creator | Vozková, Anna | |
dc.date.accessioned | 2017-09-29T07:47:33Z | |
dc.date.available | 2017-09-29T07:47:33Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/90614 | |
dc.description.abstract | This thesis deals with domain of teacher collective efficacy, that is related to the self-efficacy concept, both are part of the social cognitive theory from Albert Bandura. The theoretical part first summarizes basic theoretical background of self-efficacy. Next part deals with topic of teacher self-efficacy that played important role in forming of the concept of teacher collective efficacy and its measurements. Then it summarizes information and results of research relevant to the new emergent concept of teacher collective efficacy. The empirical part describes the qualitative research that was carried out. Its goals were to map the concept of teacher collective efficacy among teachers in primary and secondary schools and how they reflect on this concept and then to suggest new possible model and possible directions for creating a teacher collective efficacy scale for Czech teachers. Research method were half- structured interviews with 8 teachers and the use of thematic analysis. It was found out that interview contained several common themes. After comparing it with theoretical conception of collective efficacy, modified model of teacher collective efficacy was suggested with 4 main themes: support, collective team, pupils and parents. KEYWORDS Self-efficacy, collective efficacy, qualitative... | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá tématem kolektivní učitelské efficacy, což je koncept související se self-efficacy, oba jsou součástí sociálně kognitivní teorie od Alberta Bandury. V teoretické části jsou nejprve zmíněny obecné charakteristiky self-efficacy, poté je představen koncept individuální učitelské self-efficacy, který hrál důležitou roli při utváření pojetí a způsobu měření u kolektivní učitelské efficacy, v další části jsou pak shrnuty informace a výzkumy právě o tomto poměrně novém konceptu. V rámci diplomové práce byl proveden kvalitativní výzkum, jehož hlavními cíli bylo zmapovat koncept kolektivní efficacy u vyučujících na základních školách, zjistit zda o něm přemýšlejí a jak a případně navrhnout nové pojetí a vodítka pro tvorbu dotazníku. Hlavní metodou byl hloubkový polostrukturovaný rozhovor s 8 vyučujícími a jeho vyhodnocení pomocí tematické analýzy. V rámci interpretace bylo zjištěno, že v rozhovorech se mezi respondenty objevilo několik společných hlavních témat, ta byla porovnána s teoretickým pojetím kolektivní efficacy a následně pak bylo navrženo upravené pojetí kolektivní učitelské efficacy zahrnující 4 hlavní témata: podpora, kolektiv, žáci a žákyně a rodiče. KLÍČOVÁ SLOVA Kolektivní efficacy, self-efficacy, kvalitativní výzkum, vyučující, základní škola | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Self-efficacy | en_US |
dc.subject | collective efficacy | en_US |
dc.subject | qualitative research | en_US |
dc.subject | teachers | en_US |
dc.subject | elementary and secondary schools | en_US |
dc.subject | Self-efficacy | cs_CZ |
dc.subject | kolektivní efficacy | cs_CZ |
dc.subject | kvalitativní výzkum | cs_CZ |
dc.subject | vyučující | cs_CZ |
dc.subject | základní škola | cs_CZ |
dc.title | Kolektivní učitelská efficacy: pilotní výzkum v prostředí českých základních škol | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-08 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 161107 | |
dc.title.translated | Collective efficacy in teachers: Pilot study in the context of Czech elementary and secondary schools | en_US |
dc.contributor.referee | Francová, Veronika | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá tématem kolektivní učitelské efficacy, což je koncept související se self-efficacy, oba jsou součástí sociálně kognitivní teorie od Alberta Bandury. V teoretické části jsou nejprve zmíněny obecné charakteristiky self-efficacy, poté je představen koncept individuální učitelské self-efficacy, který hrál důležitou roli při utváření pojetí a způsobu měření u kolektivní učitelské efficacy, v další části jsou pak shrnuty informace a výzkumy právě o tomto poměrně novém konceptu. V rámci diplomové práce byl proveden kvalitativní výzkum, jehož hlavními cíli bylo zmapovat koncept kolektivní efficacy u vyučujících na základních školách, zjistit zda o něm přemýšlejí a jak a případně navrhnout nové pojetí a vodítka pro tvorbu dotazníku. Hlavní metodou byl hloubkový polostrukturovaný rozhovor s 8 vyučujícími a jeho vyhodnocení pomocí tematické analýzy. V rámci interpretace bylo zjištěno, že v rozhovorech se mezi respondenty objevilo několik společných hlavních témat, ta byla porovnána s teoretickým pojetím kolektivní efficacy a následně pak bylo navrženo upravené pojetí kolektivní učitelské efficacy zahrnující 4 hlavní témata: podpora, kolektiv, žáci a žákyně a rodiče. KLÍČOVÁ SLOVA Kolektivní efficacy, self-efficacy, kvalitativní výzkum, vyučující, základní škola | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with domain of teacher collective efficacy, that is related to the self-efficacy concept, both are part of the social cognitive theory from Albert Bandura. The theoretical part first summarizes basic theoretical background of self-efficacy. Next part deals with topic of teacher self-efficacy that played important role in forming of the concept of teacher collective efficacy and its measurements. Then it summarizes information and results of research relevant to the new emergent concept of teacher collective efficacy. The empirical part describes the qualitative research that was carried out. Its goals were to map the concept of teacher collective efficacy among teachers in primary and secondary schools and how they reflect on this concept and then to suggest new possible model and possible directions for creating a teacher collective efficacy scale for Czech teachers. Research method were half- structured interviews with 8 teachers and the use of thematic analysis. It was found out that interview contained several common themes. After comparing it with theoretical conception of collective efficacy, modified model of teacher collective efficacy was suggested with 4 main themes: support, collective team, pupils and parents. KEYWORDS Self-efficacy, collective efficacy, qualitative... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |