Strukturní prvky tradiční korejské zpěvohry pchansori
Structural elements of Korean musical drama p'ansori
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87375Identifiers
Study Information System: 178285
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Mazaná, Vladislava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Korean Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
20. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pchansori|kwangdä|korejské divadlo|Čchunhjangga|Sim Čchŏngga|zpěvohraKeywords (English)
p'ansori|kwangdae|korean theatre|Chunhyangga|Simcheongga|musical drama|storytellingCílem této bakalářské práce je popsat textovou strukturu a vývoj korejských zpěvoher pchansori. Práce je rozdělená do dvou hlavních částí, přičemž ta první pojednává o vzniku a vývoji tohoto žánru od 18. století až do moderní doby, unikátním výcviku zpěváků kwangdä. Rovněž se zde věnuji performační složce pchansori a s tím spojeným vznikem odvozených žánrů, dále hudební složce skládající se z rytmických celků čangdan a melodických módů čo. Druhá část popisuje jednotlivé zpěvohry, přičemž zmiňuji stručné děje všech dvanácti her z tradičního kanónu a následně se věnuji podrobné analýze textů děl Píseň o Čchunhjang a Píseň o Sim Čchŏng ve snaze vystihnout obsahové rozdíly dle jednotlivých interpretů. Klíčová slova: pchansori, kwangdä, korejské divadlo, Čchunhjangga, Sim Čchŏngga, zpěvohra
The aim of this bachelor thesis is to describe textual structure, origins and histories of Korean musical drama p'ansori. Thesis is broadly divided into two parts. The first part focuses on origin and development of this genre from the 18th century until modern age and the unique training methods did by kwangdae singers. It is followed with a part about performance and related genres and musical part which consists of rhythm cycles changdan and melodic modes cho. Second part deals with particular p'ansori works. I briefly mention contents of all twelve original stories and subsequently I analyze various texts of Chunhyangga and Simcheongga with effort to capture contents differences in each version. Keywords: p'ansori, kwangdae, korean theatre, Chunhyangga, Simcheongga, musical drama, storytelling