Generace umělců 80. let 20. století a kontakty se Západem
Artists scene in 1980s and its connections to the West
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87348Identifiers
Study Information System: 168360
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Šafařík, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Contemporary History
Department
Department of German and Austrian Studies
Date of defense
14. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
underground, alternativní kultura, výtvarné umění, 80. léta 20. století, emigranti, sociální vybledlostKeywords (English)
Underground, Alternative Culture, Fine Art, 1980s, Emigrants, Social DiscolorationPráce se zabývá otázkou, jaké kontakty mezi komunitou neoficiálního umění uměleckou scénou na Západě v poslední dekádě před Sametovou revolucí byly nejčastější a určující pro ovlivnění vývoje umění u nás, jakou měly odezvu a praktické dopady. Práce definuje, co to byla neoficiální kultura a jak lze vymezit generaci osmdesátých let ve výtvarném umění u nás. Opírá se o rozhovory s aktéry tehdejší doby, dobové dokumenty a dále rozebírá případové studie kontaktů se Západem a jejich uplatnění. Kromě významných počinů neoficiální kultury, charakteristiky vybraných aktérů doby práce přibližuje základní texty a dobová prohlášení, zejména nově vznikajících uměleckých skupin Tvrdohlaví, 12/15 Pozdě, ale přece, a Nová skupina. Zabývá se fenomény "sociální vybledlosti" a sporu o zpozdilost, respektive autenticitu umění vznikajícího ve východním bloku. V poslední části je navržena obecná typologie kontaktů a interakce se Západem a stanovuje limity jejího uplatnění.
The thesis deals with the question 'what kind of connections between the alternative cultural scene in Czechoslovakia in the 1980s and the western art scene were most frequent?', and questions their usefulness and influence on the development of art in Czechoslovakia. There is given the definition of 'alternative culture' and the definition of the artistic scene in the eighties. The thesis is based on interviews with important figures of that period, historical documents and further analyzes case studies of the connections with West. Besides remarkable events of the non-official scene, characteristics of the selected figures of that period the thesis also presents basic documents and statements establishing the significant artistic groups of late eighties, Tvrdohlaví, 12/15 Pozdě, ale přece, and Nová skupina. The thesis describes the term ‚social discoloration', and the question of the possible delay of East European art behind the Western one. Final part of the thesis proposes the general typology of the connections between non-official community and the West.