Generace umělců 80. let 20. století a kontakty se Západem
Artists scene in 1980s and its connections to the West
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87348Identifikátory
SIS: 168360
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šafařík, Petr
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Katedra německých a rakouských studií
Datum obhajoby
14. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
underground, alternativní kultura, výtvarné umění, 80. léta 20. století, emigranti, sociální vybledlostKlíčová slova (anglicky)
Underground, Alternative Culture, Fine Art, 1980s, Emigrants, Social DiscolorationPráce se zabývá otázkou, jaké kontakty mezi komunitou neoficiálního umění uměleckou scénou na Západě v poslední dekádě před Sametovou revolucí byly nejčastější a určující pro ovlivnění vývoje umění u nás, jakou měly odezvu a praktické dopady. Práce definuje, co to byla neoficiální kultura a jak lze vymezit generaci osmdesátých let ve výtvarném umění u nás. Opírá se o rozhovory s aktéry tehdejší doby, dobové dokumenty a dále rozebírá případové studie kontaktů se Západem a jejich uplatnění. Kromě významných počinů neoficiální kultury, charakteristiky vybraných aktérů doby práce přibližuje základní texty a dobová prohlášení, zejména nově vznikajících uměleckých skupin Tvrdohlaví, 12/15 Pozdě, ale přece, a Nová skupina. Zabývá se fenomény "sociální vybledlosti" a sporu o zpozdilost, respektive autenticitu umění vznikajícího ve východním bloku. V poslední části je navržena obecná typologie kontaktů a interakce se Západem a stanovuje limity jejího uplatnění.
The thesis deals with the question 'what kind of connections between the alternative cultural scene in Czechoslovakia in the 1980s and the western art scene were most frequent?', and questions their usefulness and influence on the development of art in Czechoslovakia. There is given the definition of 'alternative culture' and the definition of the artistic scene in the eighties. The thesis is based on interviews with important figures of that period, historical documents and further analyzes case studies of the connections with West. Besides remarkable events of the non-official scene, characteristics of the selected figures of that period the thesis also presents basic documents and statements establishing the significant artistic groups of late eighties, Tvrdohlaví, 12/15 Pozdě, ale přece, and Nová skupina. The thesis describes the term ‚social discoloration', and the question of the possible delay of East European art behind the Western one. Final part of the thesis proposes the general typology of the connections between non-official community and the West.