Virtuální realita: historie imerzivních praktik a vize budoucnosti
Virtual reality: History of immersive practices and future vision
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87333Identifiers
Study Information System: 176505
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Fiala, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
19. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
virtuální realita|virtuální technologie|virtuální světy|imerzivní praktikyKeywords (English)
virtual reality|virtual tecnhology|virtual worlds|immersive practicesPráce zachycuje historii virtuální reality a imerzivních praktik od poloviny 20. století, kdy došlo díky novým vizuálním technologiím a obrovskému rozšíření výpočetní techniky k jejímu rychlému vývoji. Součástí práce je zároveň analýza povědomí a využívanosti virtuální reality u veřejnosti, při které hledám zásadní důvody pro její úspěšný budoucí vývoj. K tomuto zkoumání je využito kvantitativního dotazníkového šetření u dvou věkových skupin, ze kterého je analyzován zájem veřejnosti o využívání virtuální reality, návrhy na její vylepšení či zájmu o úplné zastavení vývoje z důvodu problematických skutečností při jejím počátečním vývoji.
This work provides a history overview of virtual reality and immersive practices since the mid- 20th century, when the development of virtual reality sped up, due to new visual technologies and massive expansion of information technology. Second part of this work aims at awareness and usage analysis of virtual reality in public and examining the solutions for its successful future development. I've used a quantitative survey in two age groups, from which I analysed the public interest about using virtual reality, suggestions for its improvements or interest in completely stopping the development due to its problematic circumstances in early development.