Kultura neslyšících v Korejské republice
Deaf Culture in Republic of Korea
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87280Identifikátory
SIS: 165020
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mazaná, Vladislava
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Koreanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav Dálného východu
Datum obhajoby
19. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
neslyšící|sluchové postižení|kultura neslyšících|postižení|Korea|emancipace|znakový jazyk|kochlearní implantát|vzdělávaníKlíčová slova (anglicky)
Deaf|deafness|deaf culture|disability|Korea|emancipation|sign language|cochlear implants|educationCílem je zaměřit se na vývoj kultury neslyšících v Korejské republice. Práce se zaměřuje nejen na sluchové postižení a rozdělení sluchových ztrát do kategorií z medicínského hlediska, ale i na komunitu neslyšících a důležitosti jejich vlastní identity, která hraje velkou roli v jejich kultuře. Také bude poukázáno na změny pohledu korejské většinové společnosti na komunitu neslyšících a co způsobilo, že se pohled společnosti změnil. Část práce je zaměřená i na historii a charakteristiku korejského znakového jazyka, který je považován za mateřský jazyk neslyšících, způsoby vzdělávaní neslyšících a různé alternativní způsoby komunikace, které vytvořili pedagogové v porovnání se vzděláváním v korejském znakovém jazyku. Klíčová slova: neslyšící, sluchové postižení, kultura neslyšících, postižení emancipace, Korea, emancipace, znakový jazyk, kochleární implantát, vzdělávaní
The aim is to focus on development of Deaf culture in the Republic of Korea. The thesis focuses not only on hearing impairment and the distribution of hearing loss categories from a medical point of view, but also the Deaf community and the importance of their own identities, which played a major role in the Deaf culture. It will also point to changes in Korean majority society's view on the Deaf community, and what caused Korean society's view to change. The part of this thesis is also focused on the history and characteristics of Korean sign language, which is considered to be the mother language of the deaf, methods of educating the deaf and the various alternative ways of communication that educators have developed and compared to education in Korean sign language. Keywords: Deaf, deafness, deaf culture, disability, Korea, emancipation, sign language, cochlear implants, education