Dandy jako umělecké dílo?
Dandy as a work of art?
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86589Identifikátory
SIS: 179081
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jarošová, Helena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
21. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Dandy|umělecké dílo|strukturalismus|tělo|recepce|estetický objekt|estetická norma|Baudelaire|BrummellKlíčová slova (anglicky)
Dandy|work of art|structuralism|body|reception|aesthetic object|aesthetic norm|Baudelaire|Brummell(česky) V této diplomové práci se snažím ověřit tvrzení, zda je dandy umělecké dílo. Touto tezí bývá dandy nejčastěji definován. Vymezují jej tímto způsobem zakladatelé diskuze o dandysmu (Barbey d`Aurevilly, Charles Baudelaire a Oscar Wilde) i soudobí teoretici dandysmu (například Francoise Coblence, Daniel S. Schiffer či Karin Becker), přes četný výskyt není nikdy toto tvrzení teoreticky uchopeno ve větší šíři. Nejprve proto hledám definici, která by nejlépe odpovídala konceptu dandyho, jak jej uvažují zakladatelé. Činím to za pomocí srovnání konceptu dandy s několika definicemi umění (mimetickou, expresivní, formalistickou, institucionální či funkcionalistickou) a s tou, která vychází ze srovnání jako nejvhodnější (funkcionalistickou), dále operuji - konkrétně se strukturalistickou definicí umění Jana Mukařovského. Z hlediska strukturalismu odpovídám na základní otázky spojené v rámci diskurzu estetiky s konceptem uměleckého díla. Hledám základní materiál (materiální normu), který by vytvářel identitu dandyho jako uměleckého druhu. Na tom základě odlišuji umělecké druhy dandysmu blízké (tanec, herectví či performance jakožto žánr výtvarného umění). Hledám specifika recepce dandyho, dále specifika tvůrce dandysmu i jeho tvorby nebo také specifickou souvztažnost dandyho se společností (za pomocí...
(in English): My goal in this diploma thesis is to verify the claim that "dandy is a work of art". The figure of Dandy is often defined by the claim that it truly is a work of art. Dandy is after all defined like that by the founders of the debate on dandysm (Barbey d`Aurevilly, Charles Baudelaire and Oscar Wilde) and also by contemporary theoreticians of dandysm (such as Francois Coblence, Daniel S. Schiffer and Karin Becker). However, despite the numerous occurrences of the definition, the claim was never extended into general theory of dandy as work of art. I am here trying to do that. First, I am looking for a definition that best suits the concept of dandy according to the founders. I confront the concept of dandysm with several definitions of art (mimetic, expressive, formalistic, institutional or functionalist). With the definition that the comparison shows as the most appropriate - the functionalist theory of art - I continue to operate. With a structuralist definition of Jan Mukařovský. From the structuralistic point of view I answer the basic questions connected within the discourse of aesthetics with the concept of the work of art. I am looking for a basic material (material norm) that would create the identity of dandy as a specific kind of artwork. Based on that, I distinguish artistic...