Satira a parodie na sociálních sítích: falešné české profily
Satire and parody on social networks: fake Czech profiles
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86579Identifiers
Study Information System: 169814
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Švelch, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
21. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
sociální sítě, satira, parodie, Twitter, Facebook, @schwarzenbergk, @kardinalvlkKeywords (English)
social networks, satire, parody, Twitter, Facebook, @schwarzenbergk, @kardinalvlkPráce mapuje falešné české profily na sociálních sítích Facebook a Twitter. "Falešnými profily" jsou v tomto případě míněny ty, na nichž uživatelé vystupují jménem veřejně známé osobnosti, firmy nebo instituce. Autoři je většinou zakládají s cílem pobavit sebe i čtenáře. Využívají k tomu satiru, parodii a často také sarkasmus. Po obecném úvodu do problematiky, který zahrnuje mimo jiné představení daných sociálních sítí, včetně regulace, kterou přijímají na ochranu osobnosti, následuje hlavní část. V ní je podrobeno analýze 8 různých českých falešných profilů. Představen je obsah příspěvků, statistické údaje o účtu, nejúspěšnější příspěvky a případně další související informace. Důležitou součástí práce jsou rozhovory s autory těchto profilů a také protistrany, tedy skutečné osobnosti nebo firmy. Jejich prostřednictvím dává práce nahlédnout do zákulisí vzniku a chodu profilu a na druhé straně pak i možnost zjistit reakci dotčené strany. Navazující část byla zařazena z důvodu širšího pohledu na problematiku. Věnuje se totiž obdobným profilům v zahraničí, čímž dává možnost komparace lokálního a mezinárodního prostředí. Práci zakončuje kapitola věnovaná přejímání obsahu těchto falešných profilů do médií, tedy situacím, kdy novináři dostatečně neověřili autenticitu zdroje a vydávali informaci, jejímž...
The aim of this work is to map fake Czech profiles on social network Facebook and Twitter. "Fake profiles" in this case mean those where authors are acting as a well-known person, company or institution. The authors mostly found these to entertain themselves and readers. They use satire, parody, and often sarcasm as well. After a general introduction to the topic, which includes, among other things, the introduction of social networks, including the regulation they take for the protection of personality, the main part follows. It analyzes 8 different Czech false profiles. The content of the posts, the account statistics, the most successful posts and possibly other related information are presented. An important part of the work are interviews with authors of these profiles as well as with counterparts, real people or companies. This offers a close look at the backstage of the creation and running of the profile and, on the other hand, the possibility to ascertain the reaction of the concerned party. The next section was included in order to bring a wider view of the issue. It is devoted to similar profiles abroad, which gives the possibility of comparison of the local and international environment. The thesis ends with a chapter devoted to the situations when the content of false profiles is used...