Komunikace České národní banky během měnové intervence v roce 2013
Communication of the Czech National Bank During the Foreign Exchange Interventions in 2013
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86052Identifiers
Study Information System: 179728
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Shavit, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
19. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Česká národní banka, komunikace, public relations, finanční PR, komunikace centrálních bank, měnová intervence, případová studieKeywords (English)
Czech National Bank, Communication, Public Relations, Financial PR, Communication of Central Banks, Monetary intervention, Case studyPráce se zaměřuje na komunikaci České národní banky v období dva týdny před a dva týdny po oznámení měnové intervence v roce 2013. V teoretické části autor zasazuje komunikaci ČNB do oborového kontextu a přichází s vlastní definicí komunikace centrálních bank. Rozebírány jsou pojmy jako krizová komunikace, finanční PR a komunikace veřejné správy. V deskriptivní části práce je popsána společensko-ekonomická situace před zahájením intervence a důvod, proč k tomuto kroku musela ČNB přistoupit. V praktické části je rozebrána metoda práce, kterou je případová studie, a jsou položeny výzkumné otázky. Dále je popsán sběr dat a různé formy kvalitativního výzkumu, které autor v případové studii aplikoval. V analytické části se autor zabývá případovou studií, popisuje pojem intervence a detailně analyzuje komunikaci ČNB a její dopady v definovaném období. Závěr práce tvoří souhrn získaných dat. Zároveň v něm autor přichází s odpověďmi na výzkumné otázky a s komunikačním doporučením.
This thesis focuses on communication of the Czech National Bank during the period two weeks prior and two weeks after the announcement of monetary intervention in the year of 2013. Theoretical part consists of contextualization of the Czech National Bank communication into the scope of marketing communication and public relations studies. Author in this chapter also comes up with his own definition of central bank communication. Descriptive part of this thesis consists of description of socio-economical situation which predated the monetary intervention. Practical part deals with the case study research method and research questions are given. Analytical part consists of case study of communication of the CNB during given period. In conclusion of this thesis is a summary of analysed data and the authors' communicational recommendation.