Aplikace behaviorální psychologie v marketingu se zaměřením na cenové stimuly
Aplication of behavioral psychology in marketing focusing price stimuli
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86041Identifiers
Study Information System: 151951
Collections
- Kvalifikační práce [12440]
Author
Advisor
Referee
Vranka, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
19. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
behaviorismus, behaviorální ekonomie, nákupní rozhodnutí, ceny, teorie prospektu, somatické markery, neuroekonomie
Keywords (English)
behaviorism, behavioral economics, shopping decision making, prices, prospect theory, somatic markers
Cena je součástí marketingového mixu a hraje významnou roli v procesu rozhodování zákazníka. Hlavním cílem práce je prozkoumat, co stojí za nákupními rozhodnutími. Práce je rozdělena do dvou částí. První část shrnuje poznatky autorů o tom, jak dochází k nákupnímu rozhodnutí a jakou roli hrají emoce pro jeho správnost. Protože příběhy nejsou emočně neutrální, práce analyzuje dopady vyprávění na cenu, kterou jsou lidé ochotni zaplatit, a také to, zdali má tato cena dopad na vnímanou kvalitu produktu, který konzumujeme. Druhou část tvoří vlastní výzkum, během něhož bylo provedeno šest hloubkových rozhovorů. Cílem výzkumu bylo získat představu o kontextu, v jakém lidé činí svoje nákupní rozhodnutí, a získat nové podněty k tématu práce.
Price is a part of the marketing mix and plays an important role in decision making process of a consumer. The dissertation's main aim is to examine what lies behind shopping decisions. The text is divided in two parts. The first part summarizes findings of different authors on how the shopping decision is being made and how important emotions are to make a shopping decision. Since stories are not emotionally neutral, it also analyses the impact of storytelling on price people are willing to pay and if this price has an effect on perception of quality. The second part comprises the author's own research. Six in-depth interviews were conducted to put the previous findings into context and to gain a new perspective on the topic.