Kampaň politických stran v krajských volbách 2016
The campaign of political parties for regional elections in 2016
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86032Identifiers
Study Information System: 92825
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Jüptner, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science
Department
Department of Political Science
Date of defense
19. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Politický marketing, krajské volby, politická kampaň, volby druhého řádu, Středočeský kraj, Liberecký kraj, analýza předvolební kampaněKeywords (English)
Political marketing, regional elections, political campaign, second-order election, Central Bohemian Region, Liberec Region, analysis of elections campaignTato práce zkoumá ve Středočeském a Libereckém kraji volební kampaně v krajských volbách konaných 7. a 8. října 2016. Oba tyto kraje byly vybrány jako referenční vzorek zastupující strany s celorepublikovou i pouze regionální působností. Autor v rámci diplomové práce zpracoval velké množství informací, které následně analyzoval a porovnával. K výzkumu využíval především obsahovou analýzu, která umožňuje přehledně kódovat vstupní data. Mezi zkoumané prvky patřily volební programy volebních formací, kandidátní listiny, respektive podíl lokálně významných kandidátů na těchto listinách, propagace volebních formací na sociální síti Facebook a využití tištěných médií v rámci volební kampaně, tedy jak se dařilo komunikovat kampaň a jak jednotlivé volební formace využívaly inzerci. Diplomová práce vychází především z teorie voleb druhého řádu. Na základě rešerše odborné literatury se podařilo identifikovat několik styčných bodů v kampaních charakteristických pro tento typ voleb. Prostřednictvím několika výzkumných otázek tato diplomová práce odpovídá na výzkumný cíl a to, zda volební formace přistupovaly k volbám jako k volbám druhého řádu.
This thesis is dedicated to political campaigns in Central Bohemian Region and Liberec Region during regional elections what took place 7th and 8th of October 2016. Both of these regions were chosen as a sample which represents both nationwide parties but also local parties. The author processed vast amount of data, what was lately analyzed and compared. For the research was used content analysis, which enables to code clearly the entering data. Among the examined data were the election formations' election programs, candidate lists (respectively, the amount of local candidates within those candidate lists), election formations' propagation on the social medium Facebook, and a usage of a printed media during the campaign (respectively, how successful was the campaign communication and how different election formations used advertising). This diploma thesis is primarily based on second-order elections. Based on relevant literature were identified several contact points within the campaigns characteristic for this kind of elections. Thanks to a number of research questions, this diploma thesis answers the main aim, which is, if those election formations approached those elections as the second-order elections.