dc.contributor.advisor | Hofmannová, Helena | |
dc.creator | Haiselová, Laura | |
dc.date.accessioned | 2017-06-28T10:03:51Z | |
dc.date.available | 2017-06-28T10:03:51Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/85655 | |
dc.description.abstract | Shrnutí Tématem práce jsou ústavněprávní záruky práva zdravotně postižených na přístup ke vzdělání. Osoby se zdravotním postižením, tělesným i duševním, tvoří významnou část společnosti. Jako specifický subjekt lidských práv jsou však tyto osoby pojímány až v druhé polovině 20. století, a to nejprve jako subjekty ochrany a sociálního zabezpečení, teprve později s cílem plného zapojení těchto osob do společnosti. Nejvýznamnějším mezinárodním instrumentem na tomto poli je Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, která byla přijata na půdě OSN v roce 2006. Právo na vzdělání je důležitým lidským právem, které vyvěrá z lidské důstojnosti. Vzdělání předpokladem pro výkon dalších práv a je jedním z klíčových prostředků k začlenění osob se zdravotním postižením do společnosti. Zdravotní postižení může být často překážkou či diskriminačním důvodem v přístupu ke vzdělání. Proto je nutné v této oblasti věnovat osobám se zdravotním postižením zvláštní pozornost. Cílem práce je pojmenovat hlavní ústavněprávní záruky práva zdravotně postižených na přístup ke vzdělání. Pramenem těchto záruk je jednak Listina základních práv a svobod s ohledem na judikaturu Ústavního soudu. Práce ale zohledňuje i záruky vyplývající z mezinárodních lidskoprávních úmluv, jichž je Česká republika smluvní stranou, včetně judikatury... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The topic of the thesis is constitutional guarantees of the right of persons with disabilities to education. Both physically and mentally disabled persons form a significant part of the society. However, they have not been considered a specific subject of human rights until the second half of the 20th century. At first, they were protected as a subject of social security and charity. Nowadays the regulation is focused on social inclusion of persons with disabilities. The most important international legal instrument in this field is the Convention on the Rights of Persons with Disabilities which was adopted by the United Nations in 2006. The right to education is a substantial human right and it arises from human dignity itself. Education is also a requisite for the execution of other rights and it is a key means for social inclusion of persons with disabilities. Disability can often be an obstacle or a reason for discrimination in access to education. Thus it is necessary to pay special attention to persons with disabilities in this field. The aim of the thesis is to name the main constitutional guarantees of the right of disabled persons to education. The source of these guarantees is the Charter of Fundamental Rights and Freedoms with regard to the Constitutional Court's practice. The thesis also... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Právnická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | zdravotní postižení | cs_CZ |
dc.subject | právo na vzdělání | cs_CZ |
dc.subject | ústavní právo | cs_CZ |
dc.subject | disability | en_US |
dc.subject | right to education | en_US |
dc.subject | constitutional law | en_US |
dc.title | Ústavněprávní záruky práva na přístup ke vzdělání se zaměřením na osoby se zdravotním postižením | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-06-07 | |
dc.description.department | Department of Constitutional Law | en_US |
dc.description.department | Katedra ústavního práva | cs_CZ |
dc.description.faculty | Právnická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Law | en_US |
dc.identifier.repId | 185464 | |
dc.title.translated | Constitutional Guarantees of the Right to Access to Education with Focus on Persons with Disabilities | en_US |
dc.contributor.referee | Kindlová, Miluše | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Právo | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Law | en_US |
thesis.degree.program | Law and Jurisprudence | en_US |
thesis.degree.program | Právo a právní věda | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Právnická fakulta::Katedra ústavního práva | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Law::Department of Constitutional Law | en_US |
uk.faculty-name.cs | Právnická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Law | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Právo | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Law | en_US |
uk.degree-program.cs | Právo a právní věda | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Law and Jurisprudence | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Shrnutí Tématem práce jsou ústavněprávní záruky práva zdravotně postižených na přístup ke vzdělání. Osoby se zdravotním postižením, tělesným i duševním, tvoří významnou část společnosti. Jako specifický subjekt lidských práv jsou však tyto osoby pojímány až v druhé polovině 20. století, a to nejprve jako subjekty ochrany a sociálního zabezpečení, teprve později s cílem plného zapojení těchto osob do společnosti. Nejvýznamnějším mezinárodním instrumentem na tomto poli je Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, která byla přijata na půdě OSN v roce 2006. Právo na vzdělání je důležitým lidským právem, které vyvěrá z lidské důstojnosti. Vzdělání předpokladem pro výkon dalších práv a je jedním z klíčových prostředků k začlenění osob se zdravotním postižením do společnosti. Zdravotní postižení může být často překážkou či diskriminačním důvodem v přístupu ke vzdělání. Proto je nutné v této oblasti věnovat osobám se zdravotním postižením zvláštní pozornost. Cílem práce je pojmenovat hlavní ústavněprávní záruky práva zdravotně postižených na přístup ke vzdělání. Pramenem těchto záruk je jednak Listina základních práv a svobod s ohledem na judikaturu Ústavního soudu. Práce ale zohledňuje i záruky vyplývající z mezinárodních lidskoprávních úmluv, jichž je Česká republika smluvní stranou, včetně judikatury... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The topic of the thesis is constitutional guarantees of the right of persons with disabilities to education. Both physically and mentally disabled persons form a significant part of the society. However, they have not been considered a specific subject of human rights until the second half of the 20th century. At first, they were protected as a subject of social security and charity. Nowadays the regulation is focused on social inclusion of persons with disabilities. The most important international legal instrument in this field is the Convention on the Rights of Persons with Disabilities which was adopted by the United Nations in 2006. The right to education is a substantial human right and it arises from human dignity itself. Education is also a requisite for the execution of other rights and it is a key means for social inclusion of persons with disabilities. Disability can often be an obstacle or a reason for discrimination in access to education. Thus it is necessary to pay special attention to persons with disabilities in this field. The aim of the thesis is to name the main constitutional guarantees of the right of disabled persons to education. The source of these guarantees is the Charter of Fundamental Rights and Freedoms with regard to the Constitutional Court's practice. The thesis also... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Právnická fakulta, Katedra ústavního práva | cs_CZ |