Strukturální matematika na střední škole
Structural Mathematics in High School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85649Identifikátory
SIS: 178369
Kolekce
- Kvalifikační práce [10932]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Boček, Leo
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství matematiky - deskriptivní geometrie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky matematiky
Datum obhajoby
7. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Bourbaki, didaktika matematiky, didaktický konstruktivismus, matematické struktury, reprezentaceKlíčová slova (anglicky)
Bourbaki, didactic constructivism, mathematical structures, mathematics education, representationsCo vlastně můžeme rozumět "strukturální matematikou"? Matematické struktury byly konceptem, který ovládal obrazy matematiky dvacátého století. Následovala snaha přenést dílo Nicolase Bourbakiho a jeho současníků do středoškolské výuky. Průběh a výsledky tzv. "modernizace školské matematiky" však byly často přijímány s kritikou a rozpaky. S pomocí didakticko-matematických konceptů konstruktivismu, jazyků matematiky a jejich různých reprezentací a instrumentálního realismu rozebíráme, jaké byly hlavní příčiny tohoto selhání. Zároveň ukazujeme, jak by bylo možné oživit jejich vyučování širším chápáním "strukturování" v matematice. Od matematických struktur tak postupně přecházíme ke strukturální matematice.
What exactly can we understand by "structural mathematics"? Mathematical structures was a concept which dominated images of mathematics of the twentieth century. It was followed by an effort to transpose the work of Nicolas Bourbaki and his contemporaries into high school education. Progress and results of so-called "modernization of school mathematics" were often received with criticism and hesitation. Using didactical-mathematical concepts of constructivism, languages of mathematics and their various representations and instrumental realism we analyze the principal reasons of that failure. Concurrently we show how it is possible to revive its teaching by broader conception of "structuring" in mathematics. So from mathematical structures we gradually pass to structural mathematics.