Show simple item record

Structural Mathematics in High School
dc.contributor.advisorKvasz, Ladislav
dc.creatorBeran, Filip
dc.date.accessioned2017-06-28T10:02:24Z
dc.date.available2017-06-28T10:02:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/85649
dc.description.abstractCo vlastně můžeme rozumět "strukturální matematikou"? Matematické struktury byly konceptem, který ovládal obrazy matematiky dvacátého století. Následovala snaha přenést dílo Nicolase Bourbakiho a jeho současníků do středoškolské výuky. Průběh a výsledky tzv. "modernizace školské matematiky" však byly často přijímány s kritikou a rozpaky. S pomocí didakticko-matematických konceptů konstruktivismu, jazyků matematiky a jejich různých reprezentací a instrumentálního realismu rozebíráme, jaké byly hlavní příčiny tohoto selhání. Zároveň ukazujeme, jak by bylo možné oživit jejich vyučování širším chápáním "strukturování" v matematice. Od matematických struktur tak postupně přecházíme ke strukturální matematice.cs_CZ
dc.description.abstractWhat exactly can we understand by "structural mathematics"? Mathematical structures was a concept which dominated images of mathematics of the twentieth century. It was followed by an effort to transpose the work of Nicolas Bourbaki and his contemporaries into high school education. Progress and results of so-called "modernization of school mathematics" were often received with criticism and hesitation. Using didactical-mathematical concepts of constructivism, languages of mathematics and their various representations and instrumental realism we analyze the principal reasons of that failure. Concurrently we show how it is possible to revive its teaching by broader conception of "structuring" in mathematics. So from mathematical structures we gradually pass to structural mathematics.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectBourbakics_CZ
dc.subjectdidaktika matematikycs_CZ
dc.subjectdidaktický konstruktivismuscs_CZ
dc.subjectmatematické strukturycs_CZ
dc.subjectreprezentacecs_CZ
dc.subjectBourbakien_US
dc.subjectdidactic constructivismen_US
dc.subjectmathematical structuresen_US
dc.subjectmathematics educationen_US
dc.subjectrepresentationsen_US
dc.titleStrukturální matematika na střední školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-06-07
dc.description.departmentDepartment of Mathematics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId178369
dc.title.translatedStructural Mathematics in High Schoolen_US
dc.contributor.refereeBoček, Leo
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství matematiky - deskriptivní geometrie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of Mathematics and Descriptive Geometry at Higher Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programMathematicsen_US
thesis.degree.programMatematikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství matematiky - deskriptivní geometrie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of Mathematics and Descriptive Geometry at Higher Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csMatematikacs_CZ
uk.degree-program.enMathematicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCo vlastně můžeme rozumět "strukturální matematikou"? Matematické struktury byly konceptem, který ovládal obrazy matematiky dvacátého století. Následovala snaha přenést dílo Nicolase Bourbakiho a jeho současníků do středoškolské výuky. Průběh a výsledky tzv. "modernizace školské matematiky" však byly často přijímány s kritikou a rozpaky. S pomocí didakticko-matematických konceptů konstruktivismu, jazyků matematiky a jejich různých reprezentací a instrumentálního realismu rozebíráme, jaké byly hlavní příčiny tohoto selhání. Zároveň ukazujeme, jak by bylo možné oživit jejich vyučování širším chápáním "strukturování" v matematice. Od matematických struktur tak postupně přecházíme ke strukturální matematice.cs_CZ
uk.abstract.enWhat exactly can we understand by "structural mathematics"? Mathematical structures was a concept which dominated images of mathematics of the twentieth century. It was followed by an effort to transpose the work of Nicolas Bourbaki and his contemporaries into high school education. Progress and results of so-called "modernization of school mathematics" were often received with criticism and hesitation. Using didactical-mathematical concepts of constructivism, languages of mathematics and their various representations and instrumental realism we analyze the principal reasons of that failure. Concurrently we show how it is possible to revive its teaching by broader conception of "structuring" in mathematics. So from mathematical structures we gradually pass to structural mathematics.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV