Trendy vývoje soukromých mateřských škol na území hlavního města Prahy v letech 2001 - 2015
Trends in development of private kindergartens on the territory of the capital city of Prague in 2001 - 2015
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85381Identifiers
Study Information System: 185296
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Advisor
Referee
Trunda, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dítě, předškolní vzdělávání, mateřská škola, zřizovatel, hl. město PrahaKeywords (English)
child, preschool education, kindergarten, founder, capital city of Prague1 ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá analýzou předškolního vzdělávání v mateřských školách zřizovaných soukromými zřizovateli na území hlavního města Prahy za období od roku 2001 do roku 2015 s důrazem na výkonové ukazatele, trendy vývoje a specifické aspekty tohoto stupně vzdělávání, přičemž v tomto období došlo k značnému nárůstu počtu nově vznikajících soukromých mateřských škol. Soukromé mateřské školy jsou prvkem předškolního vzdělávání, který v České republice dlouho chyběl a který má zajistit pestrost vzdělávací nabídky včetně alternativních přístupů, nadstandardního či nestandardního pojetí předškolního vzdělávání. Mateřská škola je první vzdělávací instituce, se kterou se ve většině případů dítě setkává a ve které je systematicky vzděláváno. Hlavní město Praha bylo vybráno jako klíčový region České republiky s vysokou dynamikou změn a hospodářským potenciálem, který má vliv i na rozvoj předškolního vzdělávání.
1 ABSTRACT The dissertation is focused on analysis of the preschool education in the kindergartens founded by private founders on the territory of the capital city of Prague in 2001-2015 with emphasis on performance indicators, trends in development and specific aspects of this level of education. During the mentioned period, the number of new private kindergartens considerably increased. The private kindergartens represent a segment of preschool education which has been absent in the Czech Republic for a long time and which could secure varied offer of education including alternative approach, above-standard or non- standard concepts of the preschool education. Kindergartens represent the very first educational institution, which any child normally faces to, and which serves as a systematic field for education. The capital city of Prague has been chosen as a key-region of the Czech Republic with high level of dynamic changes and economic potential which also have influence on development of the preschool education.