Specifika lokomoce ženy z ekologické a evoluční perspektivy
Specifics of female locomotion from ecological and evolutionary perspective
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85202Identifiers
Study Information System: 181210
Collections
- Kvalifikační práce [20132]
Author
Advisor
Referee
Brůžek, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology
Department
Department of Anthropology and Human Genetics
Date of defense
1. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pohlavní dimorfismus, optimální rychlost chůze, lokomoční náklady, těhotenství, transport, porodní dilemaKeywords (English)
sexual dimorphism, optimal walking speed, cost of transport, pregnancy, obstetrical dilemma, transportPráce si klade za cíl především seznámit se se specifiky ženské lokomoce, přiblížit si morfologické znaky pohlavního dimorfismu a určit, jaký vliv můžou mít na lidskou lokomoci. Nejdříve se v práci zabýváme pohlavním dimorfismem v morfologii člověka, který porovnáváme s dimorfismem u primátů. Zaměřujeme se především na velikost a proporce těla, délku dolních končetin a pánev. V práci dále věnujeme více prostoru ženským lokomočním nákladům, optimální rychlosti, náročnosti a rozdílům lokomoce během těhotenství či transportu potomků a specifika z části vysvětlujeme pohlavním dimorfismem. V poslední části se zabýváme porodním dilematem, ve kterém dle prvotně formulované hypotézy představuje lidská pánev kompromis mezi porodem a bipední lokomocí. Za pomoci novějších poznatků jsme přišli ke zjištění, že lidský porod nemusí být limitován bipedií, jak se předpokládá v původní hypotéze. Klíčová slova: pohlavní dimorfismus, optimální rychlost chůze, lokomoční náklady, těhotenství, transport, porodní dilema
This thesis will introduce the specifics of female locomotion, describe the level of morphological sexual dimorphism, and determine their effects on human locomotion. First of all, the thesis focuses on human sexual dimorphism in morphology and compares it with sexual dimorphism in primates. It focuses primarily on body size and proportions, lower limb length, and the pelvis. Additionally, the thesis analyses how sexual dimorphism explains the female costs of locomotion, optimal speed, and the differences in locomotion during pregnancy, infant carrying, and load carrying. Finally, the thesis analyses obstetrical dilemma hypothesis, which posits that the shape of the human female pelvis reflects an evolutionary trade-off between two competing demands, childbirth and bipedal locomotion. In light of new evidence, we concluded that human childbirth may not be limited by bipedalism as posited by the original hypothesis. Key words: sexual dimorphism, optimal walking speed, cost of transport, pregnancy, obstetrical dilemma, transport