Zobrazit minimální záznam

Specifics of female locomotion from ecological and evolutionary perspective
dc.contributor.advisorHora, Martin
dc.creatorMatějovská, Zuzana
dc.date.accessioned2017-06-22T08:26:53Z
dc.date.available2017-06-22T08:26:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/85202
dc.description.abstractPráce si klade za cíl především seznámit se se specifiky ženské lokomoce, přiblížit si morfologické znaky pohlavního dimorfismu a určit, jaký vliv můžou mít na lidskou lokomoci. Nejdříve se v práci zabýváme pohlavním dimorfismem v morfologii člověka, který porovnáváme s dimorfismem u primátů. Zaměřujeme se především na velikost a proporce těla, délku dolních končetin a pánev. V práci dále věnujeme více prostoru ženským lokomočním nákladům, optimální rychlosti, náročnosti a rozdílům lokomoce během těhotenství či transportu potomků a specifika z části vysvětlujeme pohlavním dimorfismem. V poslední části se zabýváme porodním dilematem, ve kterém dle prvotně formulované hypotézy představuje lidská pánev kompromis mezi porodem a bipední lokomocí. Za pomoci novějších poznatků jsme přišli ke zjištění, že lidský porod nemusí být limitován bipedií, jak se předpokládá v původní hypotéze. Klíčová slova: pohlavní dimorfismus, optimální rychlost chůze, lokomoční náklady, těhotenství, transport, porodní dilemacs_CZ
dc.description.abstractThis thesis will introduce the specifics of female locomotion, describe the level of morphological sexual dimorphism, and determine their effects on human locomotion. First of all, the thesis focuses on human sexual dimorphism in morphology and compares it with sexual dimorphism in primates. It focuses primarily on body size and proportions, lower limb length, and the pelvis. Additionally, the thesis analyses how sexual dimorphism explains the female costs of locomotion, optimal speed, and the differences in locomotion during pregnancy, infant carrying, and load carrying. Finally, the thesis analyses obstetrical dilemma hypothesis, which posits that the shape of the human female pelvis reflects an evolutionary trade-off between two competing demands, childbirth and bipedal locomotion. In light of new evidence, we concluded that human childbirth may not be limited by bipedalism as posited by the original hypothesis. Key words: sexual dimorphism, optimal walking speed, cost of transport, pregnancy, obstetrical dilemma, transporten_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectpohlavní dimorfismuscs_CZ
dc.subjectoptimální rychlost chůzecs_CZ
dc.subjectlokomoční nákladycs_CZ
dc.subjecttěhotenstvícs_CZ
dc.subjecttransportcs_CZ
dc.subjectporodní dilemacs_CZ
dc.subjectsexual dimorphismen_US
dc.subjectoptimal walking speeden_US
dc.subjectcost of transporten_US
dc.subjectpregnancyen_US
dc.subjectobstetrical dilemmaen_US
dc.subjecttransporten_US
dc.titleSpecifika lokomoce ženy z ekologické a evoluční perspektivycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-06-01
dc.description.departmentDepartment of Anthropology and Human Geneticsen_US
dc.description.departmentKatedra antropologie a genetiky člověkacs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId181210
dc.title.translatedSpecifics of female locomotion from ecological and evolutionary perspectiveen_US
dc.contributor.refereeBrůžek, Jaroslav
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBiologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineBiologyen_US
thesis.degree.programBiologyen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra antropologie a genetiky člověkacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Anthropology and Human Geneticsen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBiologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enBiologyen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce si klade za cíl především seznámit se se specifiky ženské lokomoce, přiblížit si morfologické znaky pohlavního dimorfismu a určit, jaký vliv můžou mít na lidskou lokomoci. Nejdříve se v práci zabýváme pohlavním dimorfismem v morfologii člověka, který porovnáváme s dimorfismem u primátů. Zaměřujeme se především na velikost a proporce těla, délku dolních končetin a pánev. V práci dále věnujeme více prostoru ženským lokomočním nákladům, optimální rychlosti, náročnosti a rozdílům lokomoce během těhotenství či transportu potomků a specifika z části vysvětlujeme pohlavním dimorfismem. V poslední části se zabýváme porodním dilematem, ve kterém dle prvotně formulované hypotézy představuje lidská pánev kompromis mezi porodem a bipední lokomocí. Za pomoci novějších poznatků jsme přišli ke zjištění, že lidský porod nemusí být limitován bipedií, jak se předpokládá v původní hypotéze. Klíčová slova: pohlavní dimorfismus, optimální rychlost chůze, lokomoční náklady, těhotenství, transport, porodní dilemacs_CZ
uk.abstract.enThis thesis will introduce the specifics of female locomotion, describe the level of morphological sexual dimorphism, and determine their effects on human locomotion. First of all, the thesis focuses on human sexual dimorphism in morphology and compares it with sexual dimorphism in primates. It focuses primarily on body size and proportions, lower limb length, and the pelvis. Additionally, the thesis analyses how sexual dimorphism explains the female costs of locomotion, optimal speed, and the differences in locomotion during pregnancy, infant carrying, and load carrying. Finally, the thesis analyses obstetrical dilemma hypothesis, which posits that the shape of the human female pelvis reflects an evolutionary trade-off between two competing demands, childbirth and bipedal locomotion. In light of new evidence, we concluded that human childbirth may not be limited by bipedalism as posited by the original hypothesis. Key words: sexual dimorphism, optimal walking speed, cost of transport, pregnancy, obstetrical dilemma, transporten_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra antropologie a genetiky člověkacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV