dc.contributor.advisor | Hora, Martin | |
dc.creator | Matějovská, Zuzana | |
dc.date.accessioned | 2017-06-22T08:26:53Z | |
dc.date.available | 2017-06-22T08:26:53Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/85202 | |
dc.description.abstract | Práce si klade za cíl především seznámit se se specifiky ženské lokomoce, přiblížit si morfologické znaky pohlavního dimorfismu a určit, jaký vliv můžou mít na lidskou lokomoci. Nejdříve se v práci zabýváme pohlavním dimorfismem v morfologii člověka, který porovnáváme s dimorfismem u primátů. Zaměřujeme se především na velikost a proporce těla, délku dolních končetin a pánev. V práci dále věnujeme více prostoru ženským lokomočním nákladům, optimální rychlosti, náročnosti a rozdílům lokomoce během těhotenství či transportu potomků a specifika z části vysvětlujeme pohlavním dimorfismem. V poslední části se zabýváme porodním dilematem, ve kterém dle prvotně formulované hypotézy představuje lidská pánev kompromis mezi porodem a bipední lokomocí. Za pomoci novějších poznatků jsme přišli ke zjištění, že lidský porod nemusí být limitován bipedií, jak se předpokládá v původní hypotéze. Klíčová slova: pohlavní dimorfismus, optimální rychlost chůze, lokomoční náklady, těhotenství, transport, porodní dilema | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis will introduce the specifics of female locomotion, describe the level of morphological sexual dimorphism, and determine their effects on human locomotion. First of all, the thesis focuses on human sexual dimorphism in morphology and compares it with sexual dimorphism in primates. It focuses primarily on body size and proportions, lower limb length, and the pelvis. Additionally, the thesis analyses how sexual dimorphism explains the female costs of locomotion, optimal speed, and the differences in locomotion during pregnancy, infant carrying, and load carrying. Finally, the thesis analyses obstetrical dilemma hypothesis, which posits that the shape of the human female pelvis reflects an evolutionary trade-off between two competing demands, childbirth and bipedal locomotion. In light of new evidence, we concluded that human childbirth may not be limited by bipedalism as posited by the original hypothesis. Key words: sexual dimorphism, optimal walking speed, cost of transport, pregnancy, obstetrical dilemma, transport | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | pohlavní dimorfismus | cs_CZ |
dc.subject | optimální rychlost chůze | cs_CZ |
dc.subject | lokomoční náklady | cs_CZ |
dc.subject | těhotenství | cs_CZ |
dc.subject | transport | cs_CZ |
dc.subject | porodní dilema | cs_CZ |
dc.subject | sexual dimorphism | en_US |
dc.subject | optimal walking speed | en_US |
dc.subject | cost of transport | en_US |
dc.subject | pregnancy | en_US |
dc.subject | obstetrical dilemma | en_US |
dc.subject | transport | en_US |
dc.title | Specifika lokomoce ženy z ekologické a evoluční perspektivy | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-06-01 | |
dc.description.department | Department of Anthropology and Human Genetics | en_US |
dc.description.department | Katedra antropologie a genetiky člověka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.identifier.repId | 181210 | |
dc.title.translated | Specifics of female locomotion from ecological and evolutionary perspective | en_US |
dc.contributor.referee | Brůžek, Jaroslav | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Biologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Biology | en_US |
thesis.degree.program | Biology | en_US |
thesis.degree.program | Biologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra antropologie a genetiky člověka | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Anthropology and Human Genetics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Biologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Biology | en_US |
uk.degree-program.cs | Biologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Biology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Práce si klade za cíl především seznámit se se specifiky ženské lokomoce, přiblížit si morfologické znaky pohlavního dimorfismu a určit, jaký vliv můžou mít na lidskou lokomoci. Nejdříve se v práci zabýváme pohlavním dimorfismem v morfologii člověka, který porovnáváme s dimorfismem u primátů. Zaměřujeme se především na velikost a proporce těla, délku dolních končetin a pánev. V práci dále věnujeme více prostoru ženským lokomočním nákladům, optimální rychlosti, náročnosti a rozdílům lokomoce během těhotenství či transportu potomků a specifika z části vysvětlujeme pohlavním dimorfismem. V poslední části se zabýváme porodním dilematem, ve kterém dle prvotně formulované hypotézy představuje lidská pánev kompromis mezi porodem a bipední lokomocí. Za pomoci novějších poznatků jsme přišli ke zjištění, že lidský porod nemusí být limitován bipedií, jak se předpokládá v původní hypotéze. Klíčová slova: pohlavní dimorfismus, optimální rychlost chůze, lokomoční náklady, těhotenství, transport, porodní dilema | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis will introduce the specifics of female locomotion, describe the level of morphological sexual dimorphism, and determine their effects on human locomotion. First of all, the thesis focuses on human sexual dimorphism in morphology and compares it with sexual dimorphism in primates. It focuses primarily on body size and proportions, lower limb length, and the pelvis. Additionally, the thesis analyses how sexual dimorphism explains the female costs of locomotion, optimal speed, and the differences in locomotion during pregnancy, infant carrying, and load carrying. Finally, the thesis analyses obstetrical dilemma hypothesis, which posits that the shape of the human female pelvis reflects an evolutionary trade-off between two competing demands, childbirth and bipedal locomotion. In light of new evidence, we concluded that human childbirth may not be limited by bipedalism as posited by the original hypothesis. Key words: sexual dimorphism, optimal walking speed, cost of transport, pregnancy, obstetrical dilemma, transport | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra antropologie a genetiky člověka | cs_CZ |